Innowacja pedagogiczna z historii w Szkole Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku w Kocierzewie Południowym
Podstawa prawna:
art.1 pkt 18, art.44 ust.1 pkt 3, art.55 ust.1 pkt 4, art. 68 ust.1 pkt 9, art.86 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949)
Tytuł innowacji pedagogicznej: „Śladami Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku”
Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: metodyczna
Autor innowacji pedagogicznej: mgr Beata Rześna, mgr Agnieszka Maliszewska
Termin realizacji: wrzesień 2023r. – czerwiec 2024r.
Uczniowie objęci działaniami innowacyjnymi: Uczniowie klas IV – VIII
Opis innowacji:
Głównym założeniem innowacji jest kształtowanie postaw patriotycznych u uczniów, poznanie historii najbliższego regionu oraz zdobycie i poszerzenie wiadomości o patronie szkoły, czyli o żołnierzach walczących nad Bzurą w 1939 roku.
Celem innowacji jest popularyzowanie historii naszego kraju ze szczególnym uwzględnieniem regionalizmu. Innowacja ma za zadanie zaktywizować uczniów do wysiłku, kreatywności i wnikliwego poznawania historii Polski, kształtowania umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów historycznych, zachęcenia do poszukiwania tekstów i różnych źródeł nawiązujących do wydarzeń i postaci historycznych związanych z Bitwą nad Bzurą 1939 roku.
Innowacja historyczna „Śladami Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku” będzie realizowana przez uczniów klas IV - VIII na lekcjach historii oraz w ramach kółka historycznego i innych działaniach pozalekcyjnych. Innowacja obejmuje aktywne włączenie uczniów we współtworzenie Izby Pamięci w szkole związanej z patronem szkoły. Ponadto opieką otoczymy groby żołnierzy poległych w 1939 roku, które znajdują się na Cmentarzu Wojennym w Kocierzewie Południowym. W ramach innowacji uczniowie odwiedzą również miejsca pamięci narodowej związane z walkami największej bitwy obronnej września 1939 roku.
Cele ogólne innowacji:
1. wyposażenie uczniów w podstawowy zasób wiedzy o patronie szkoły – Bohaterach walk nad Bzurą 1939 roku
2. rozwijanie poczucia odpowiedzialności i poszanowania dla miejsc pamięci narodowej,
3. kształtowanie poczucia własnej tożsamości,
4. rozwijanie postaw patriotycznych,
5. rozwijanie zainteresowań historią regionu i Polski.
Cele szczegółowe innowacji:
· zachęcanie uczniów do bycia kreatywnym poprzez czynne zaangażowanie do działań,
· wykorzystanie aktywnych form i metod pracy,
· wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własną pracę,
· rozwijanie myślenia historycznego,
· wykorzystanie wiedzy z różnych dyscyplin w nauce historii,
Metody i formy pracy:
· pogadanka,
· obserwacja,
· pokaz,
· prezentacja multimedialna,
· gry i zabawy,
· działania praktyczne,
· wycieczki, wyjazdy, wywiady, filmy,
· praca indywidualna,
· praca zbiorowa,
· praca w grupach i parach,
Działania podjęte w ramach innowacji:
1. Opieka uczniów nad Cmentarzem Wojennym w Kocierzewie Południowym,
2. Współtworzenie Izby Pamięci w szkole,
3. Spotkania z ciekawymi ludźmi,
4. Wycieczki do miejsc pamięci narodowych związanych z Bitwą nad Bzurą 1939 roku,
5. Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych dotyczących patrona szkoły,
6. Organizowanie uroczystości tworzących tradycje szkoły, związanych z postacią patrona szkoły: Święto Szkoły.
7. Organizowanie konkursów szkolnych,
8. Przygotowanie broszury związanej z Bitwą nad Bzurą 1939 roku w naszej okolicy.
Spodziewane efekty:
Dla ucznia i rodzica:
· znajomość wydarzeń i postaci historycznych związanych z Bitwą nad Bzurą,
· wzrost zrozumienia i analizy tekstów historycznych,
· wyrażanie własnych refleksji i spostrzeżeń,
· wzrost poczucia przynależności do małej Ojczyzny,
· większe zaangażowanie uczniów w tworzenie Izby Pamięci, dokumentacji historycznej związanej z bitwą nad Bzurą,
· wzrost poczucia własnej wartości,
· zwiększenie ciekawość poznawczej u uczniów,
· zwiększenie kreatywność i samodzielność uczniów;
Dla szkoły i nauczyciela:
· stworzenie Izby Pamięci związanej z Bitwą nad Bzurą 1939 roku,
· nawiązanie współpracy z instytucjami i osobami prywatnymi pasjonującymi się wydarzeniami września 1939 roku na terenie naszej gminy,
· stworzenie bazy pomocy dydaktycznych związanych z II wojną światową,
· powstanie fotorelacji i broszur upamiętniających walki we wrześniu 1939 roku na terenie gminy Kocierzew.
Sposoby ewaluacji:
1. obserwacja uczniów podczas zajęć,
2. rozmowy z uczniami po zakończonych zajęciach
3. dokumentacja w postaci zdjęć, broszur, filmów.