INNOWACJA PEDAGOGICZNA
W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM
W SZKOLE PODSTAWOWEJ IM. BOHATERÓW WALK NAD BZURĄ 1939 ROKU
W KOCIERZEWIE POŁUDNIOWYM
Na podstawie:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 poz. 1082)
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzura 1939 roku w Kocierzewie Południowym
1. Tytuł innowacji pedagogicznej: „Bajki w koszyku – rozczytajmy maluchy”
2. Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: Metodyczna
3. Autor innowacji pedagogicznej: mgr Justyna Uczciwek
4. Termin realizacji: Wrzesień 2025 – czerwiec 2026 (rok szkolny 2025/2026)
5. Uczniowie objęci działaniami innowacyjnymi: Grupa 4 – latków „Motylki”
6. Opis innowacji:
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia zmian
Czytanie to bardzo skuteczny, a także niezmiernie przyjemny sposób, aby rozwijać wewnętrzne zasoby dziecka, a przy tym nie wymagający ogromnych zasobów finansowych. Książka jest skarbnicą niewyczerpanych wrażeń, wzruszeń, a co za tym idzie przeżyć i wiedzy. Uczy ojczystego języka, pomaga udoskonalić dziecięcy słownik, rozwija pasje, pomaga najmłodszym w przyswajaniu różnorodnych treści. Obcując z utworami literackimi najmłodsi uczą się odbierać otaczający świat, wychwytywać i doceniać wartości społeczne: koleżeństwo, szacunek do pracy, poczucie honoru, szacunek do drugiego człowieka. Książki pomagają kształtować te cechy charakteru, które są najbardziej cenione: przyjaźń, troskę, wrażliwość, tolerancję. Dlatego tak istotne jest, by od najwcześniejszych lat obudzić u najmłodszych zapał i miłość do książek. W przedszkolu już zaczyna się podziwianie i przyzwyczajenia czytelnicze, a także łatwość w odbiorze literatury dla dzieci. Najmłodsi muszą być przygotowani do umiejętnego dokonywania słusznych i mądrych wyborów. Jeżeli w przedszkolu będziemy propagować założenia czytania wśród dzieci a także rodziców, to duże prawdopodobieństwo, że książki będą pomostem przybliżającym do siebie wszystkich.
Motywacją do stworzenia i rozpoczęcia innowacji było ułatwienie regularnego i bezpośredniego kontaktu z książką, która zwiększy zapał najmłodszych w zakresie rozwoju języka i zainteresuje czytaniem przedszkolaków.
Podstawowe pytanie: W jaki sposób zainteresujemy dzieci literaturą w dobie, w której najmłodsi umieją wcześniej niż czytanie posługiwać się smartfonem czy komputerem?
Rozwiązanie wydaje się być proste: musimy pokazać najmłodszym, że czytanie to coś interesującego, zajmującego, a także zaszczepić u dzieci pasję szukania kontaktu z literaturą współpracując ze środowiskiem lokalnym. Stąd idea na podsunięcie rodzicom możliwości spędzania czasu wolnego z dzieckiem. Najbliższa rodzina, znane osoby z otoczenia dzieci będą uczestniczyły w realizacji projektu, aby wspólnie propagować „apetyt na czytanie”. Innowacja uruchamia także relacje z lokalnymi instytucjami kulturalno – oświatowymi takimi jak: biblioteka, Klub Seniora, świetlica itp. Jesteśmy pewni, że pierwszy etap edukacyjny to doskonały moment na stymulowanie pasji słowem pisanym do budowania „potencjału czytelniczego”. Potencjał ów charakteryzującego się zainteresowaniem słuchania bajek, legend, opowieści, poszukiwania bliskości z literaturą, która stanie się początkiem przemiłych doznań i kanwą zgłębienia umiejętności samodzielnego czytania, a także doskonalenia dziecięcej ekspresji werbalnej. Najważniejsze aby wychwycić możliwości w rodzicach, rodzinie, ciekawych osobach z lokalnego środowiska. Zaproszenie ich do przedszkola, wciągnięcie i zaszczepienie u przedszkolaków pasji czytelniczej spowoduje zwiększenie poczucia wartości, da możliwość radowania się wspólną obecnością i będzie ogniwem zrzeszającym naszą drobną wspólnotę.
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Zasady innowacji:
Innowacja „Bajki w koszyku – rozczytajmy maluchy” będzie realizowana przez przedszkolaków z grupy „Motylki” w roku szkolnym 2025/2026. Będzie bazowała na programie wychowania przedszkolnego Wydawnictwa WSiP Dobry Pomysł! autorstwa: Ewy Janus.
Metody i formy pracy z uczniami:
· metody słowne: rozmowa, opowiadanie, czytanie, zagadki,
· oglądowa: obserwacja i pokaz, ilustracja, osobisty przykład nauczyciela czy zaproszonych gości,
· metody aktywizujące: burza mózgów, gry dydaktyczne,
· forma: indywidualna, grupowa i zespołowa.
Sposób realizacji:
1. Założenie kącika książki „Bajki w koszyku grupy Motylki” w miejscu widocznym, który swoją atrakcyjnością zachęci przedszkolaków do dobrowolnego i licznego korzystania z niego. We wrześniu zaczniemy od „Dzień Głośnego Czytania” – czytanie przez zaproszonego gościa.
2. Zapoznanie dzieci ze sposobem powstania książki oraz z zawodami z nią związanymi. Opowiadanie „Jak powstaje książka” połączona z oglądaniem filmu edukacyjnego. Wzbogacanie – na bieżąco kącika książki o nowe woluminy, przynoszenie przez dzieci własnych bajeczek do wspólnego czytania.
3. Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek. Odwiedziny w szkolnej bibliotece w Szkole Podstawowej w Kocierzewie Południowym. Poznanie zawodu bibliotekarza oraz pomieszczeń bibliotecznych. Oglądanie książek, zapoznanie z zasadami korzystania z biblioteki wraz z czytaniem „prośby książki”. Założenie karty czytelnika grupy „Motylki” oraz wypożyczenie książki do wspólnego czytania.
4. „Dzień Postaci z Bajek” – przybliżenie bohaterów popularnych bajek i baśni znanych autorów. Głośne czytanie wybranych fragmentów książki wraz
z oglądaniem ilustracji. Kolorowanie przez dzieci ulubionych postaci z wybranych baśni i bajek.
5. Wykorzystywanie fragmentów utworów do ćwiczeń ortofonicznych, np. Julian Tuwim „Lokomotywa”, „Ptasie radio” – powtarzanie fragmentów wiersza
z wykorzystaniem zmiennej tonacji, cicho, głośno, coraz ciszej, coraz głośniej, itp.
6. Poznawanie baśni i legend związanych z powstaniem państwa polskiego, miejsca zamieszkania lub stolicy Polski. Słuchanie legend: „Wars i Sawa” „O Lechu, Czechu i Rusie”. Wykonanie ilustracji do wysłuchanych legend. Zaproszenie przedstawicieli Klubu Seniora działającego na terenie Gminy Kocierzew Południowy do czytania dzieciom.
7. Systematyczne przeprowadzanie zajęć z głośnego czytania, co sprawi podniesienie rangi czytelnictwa, a przedszkolaki otrzymają jasny sygnał, że kontakt z literaturą jest istotny. Zachęcanie i zapraszanie do głośnego czytania różnych osób: rodziców, dziadków, rodzeństwo, panią Dyrektor, panią Wójt, itp.
8. Wykorzystywanie wybranych postaci z literatury jako wzorców postaw i wartości moralnych. Dzień Kubusia Puchatka – z Kubusiem uczymy się poprawnego zachowania.
9. Spacer do Gminnej Biblioteki Publicznej w Kocierzewie Południowym w celu rozwinięcia zainteresowań czytelniczych dzieci, kształtowania umiejętności kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych i rozbudzania wyobraźni. Zapoznanie z historią naszego regionu, a w szczególności poznanie stroju łowickiego.
10. Wyjście do Gminnej Biblioteki Publicznej w Kocierzewie Południowym na przedstawienie teatralne.
11. „Czytanie pod chmurką” – przeprowadzenie czytania na świeżym powietrzu
z udziałem zaproszonego gościa. Zastosowanie bajek terapeutycznych jako metody na wyciszenie, relaksację i odreagowanie napięcia. Wykonanie ilustracji do fragmentów wysłuchanych bajek przy muzyce wyciszającej.
12. Wyjazd do Miejskiej Biblioteki w Łowiczu. Bibliotekarki pokażą dzieciom wypożyczalnię dla dzieci, dla dorosłych – dzieci będą miały lekcję biblioteczną oraz warsztaty plastyczne.
13. Wyrabianie szacunku do książek: układanie ich na półkach, pomoc w naprawianiu zniszczonych książeczek, pilnowanie porządku w kąciku z książkami.
Obszar planowanych zagadnień:
Tematyka zajęć prowadzonych w ramach innowacji „Bajki w koszyku – rozczytajmy maluchy” odnosi się do zakresu wymagań zawartych w programie wychowania przedszkolnego. Zarówno tematyka zajęć, jak i lista zaplanowanych działań mają charakter otwarty i mogą ulec zmianie w zależności od potrzeb i zainteresowań przedszkolaków.
Innowacja realizowana będzie podczas zajęć dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczych oraz w czasie wolnym od zajęć.
7. Spodziewane efekty
■ dla dzieci:
- zwiększenie zainteresowań czytelniczych, kształcenie gotowości do nauki pisania
i czytania,
- okazja włączenia się w interesujące zajęcia, odsłaniania swoich talentów,
- rozszerzanie zasobu słownictwa, poprawności gramatycznej, składniowej i fleksyjnej,
- modelowanie i ugruntowanie prawidłowych zachowań, umiejętności pracy w zespole,
- rozsławienie w środowisku lokalnym,
- powiększenie własnych horyzontów myślowych,
- efektywne spędzanie czasu wolnego,
■ dla nauczyciela:
- okazja do pracy nowymi metodami z wykorzystaniem innowacyjnych form organizacyjnych,
- rozbudowanie swojego warsztatu pracy,
- przyjemność i satysfakcja z pracy,
- poszerzenie własnego doświadczenia zawodowego,
- reklama w środowisku lokalnym,
■ dla przedszkola:
- polepszenie jakości pracy przedszkola,
- propagowanie przedszkola w środowisku lokalnym,
- zaangażowanie rodziców w życie placówki,
- stworzenie w przedszkolu przestrzeni do współpracy z rodzicami,
■ dla rodziców i opiekunów:
- zadowolenie z wszechstronnego rozwoju dziecka,
- sposobność aktywnej współpracy z przedszkolem,
- urozmaicenie przedszkolakom czasu wolnego.
8. Sposoby ewaluacji podejmowanych działań innowacyjnych.
Ewaluacja innowacji będzie realizowana pod koniec roku szkolnego, a narzędziem będzie rozmowa z rodzicami na zebraniu oraz ankieta. Ponadto na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy, zaangażowanie i postępy przedszkolaków podczas zajęć. Pod koniec roku szkolnego, po analizie ankiet i rozmów z rodzicami zostanie napisane sprawozdanie
z realizacji innowacji pedagogicznej.