Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies klikając przycisk Ustawienia. Aby dowiedzieć się więcej zachęcamy do zapoznania się z Polityką Cookies oraz Polityką Prywatności.
Ustawienia

Szanujemy Twoją prywatność. Możesz zmienić ustawienia cookies lub zaakceptować je wszystkie. W dowolnym momencie możesz dokonać zmiany swoich ustawień.

Niezbędne pliki cookies służą do prawidłowego funkcjonowania strony internetowej i umożliwiają Ci komfortowe korzystanie z oferowanych przez nas usług.

Pliki cookies odpowiadają na podejmowane przez Ciebie działania w celu m.in. dostosowania Twoich ustawień preferencji prywatności, logowania czy wypełniania formularzy. Dzięki plikom cookies strona, z której korzystasz, może działać bez zakłóceń.

 

Zapoznaj się z POLITYKĄ PRYWATNOŚCI I PLIKÓW COOKIES.

Więcej

Tego typu pliki cookies umożliwiają stronie internetowej zapamiętanie wprowadzonych przez Ciebie ustawień oraz personalizację określonych funkcjonalności czy prezentowanych treści.

Dzięki tym plikom cookies możemy zapewnić Ci większy komfort korzystania z funkcjonalności naszej strony poprzez dopasowanie jej do Twoich indywidualnych preferencji. Wyrażenie zgody na funkcjonalne i personalizacyjne pliki cookies gwarantuje dostępność większej ilości funkcji na stronie.

Więcej

Analityczne pliki cookies pomagają nam rozwijać się i dostosowywać do Twoich potrzeb.

Cookies analityczne pozwalają na uzyskanie informacji w zakresie wykorzystywania witryny internetowej, miejsca oraz częstotliwości, z jaką odwiedzane są nasze serwisy www. Dane pozwalają nam na ocenę naszych serwisów internetowych pod względem ich popularności wśród użytkowników. Zgromadzone informacje są przetwarzane w formie zanonimizowanej. Wyrażenie zgody na analityczne pliki cookies gwarantuje dostępność wszystkich funkcjonalności.

Więcej

Dzięki reklamowym plikom cookies prezentujemy Ci najciekawsze informacje i aktualności na stronach naszych partnerów.

Promocyjne pliki cookies służą do prezentowania Ci naszych komunikatów na podstawie analizy Twoich upodobań oraz Twoich zwyczajów dotyczących przeglądanej witryny internetowej. Treści promocyjne mogą pojawić się na stronach podmiotów trzecich lub firm będących naszymi partnerami oraz innych dostawców usług. Firmy te działają w charakterze pośredników prezentujących nasze treści w postaci wiadomości, ofert, komunikatów mediów społecznościowych.

Więcej

„Ratuję i pomagam, bo chcę i umiem”

 

Innowacja pedagogiczna z udzielania pierwszej pomocy w Szkole Podstawowej  im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku  w Kocierzewie Południowym

 

Podstawa prawna:

art.1 pkt 18, art.44 ust.1 pkt 3, art.55 ust.1 pkt 4, art. 68 ust.1 pkt 9, art.86 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949)

 

Tytuł innowacji pedagogicznej:  „Ratuję i pomagam, bo chcę i umiem”  

Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: metodyczna

Autor innowacji pedagogicznej:  mgr Beata Rześna, mgr Urszula Bogucka

Termin realizacji: październik 2024r. – czerwiec 2025r.

Uczniowie objęci działaniami innowacyjnymi: Uczniowie klas V i VII

 

Wstęp:

Celem innowacji jest uwrażliwienie na krzywdę oraz przygotowanie uczniów do udzielania szeroko pojętej pomocy, w oparciu o prowadzone przez cały rok zajęcia. Elementy innowacji będą realizowane podczas zajęć lekcyjnych – godzina wychowawcza w klasie V, biologia w klasie VII. Będą one miały charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny. Nauczyciele nawiążą współpracę z Harcerskim Klubem Ratowniczym, policją oraz strażą pożarną w Łowiczu. Harcerze, policjanci i strażacy przeprowadzą praktyczne zajęcia z dziećmi, które dotyczyć będą udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrażających życiu i bezpieczeństwu. Nauczyciele zaś przygotują pogadanki teoretyczne z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i innych metod aktywizujących dzieci. Podczas zajęć korzystać będziemy z fantoma, środków opatrunkowych i innych materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć. Nabyte umiejętności uczniowie zaprezentują społeczności szkolnej podczas: konkursów, klasowych spotkań, scenek sytuacyjnych. Informacje z realizacji zadań będą zamieszczane na stronie internetowej szkoły.

 

CELE GŁÓWNE:

1.      Poszerzenie wśród uczniów wiedzy o różnorodnych zagrożeniach i ich skutkach,

2.      Umiejętność prawidłowego udzielania pierwszej pomocy

3.      Kształcenie umiejętności zachowania się w sytuacjach kryzysowych

4.      Umiejętność współdziałania w grupie, szybkie podejmowanie decyzji,

5.      Umiejętne wykorzystywanie w praktyce wiedzy zdobytej na różnych przedmiotach  i  sytuacjach życiowych

 Cele szczegółowe:

Uczeń:

  • kształtuje potrzebę dbania o własne zdrowie i życie
  • zachowuje się  bezpiecznie w różnych sytuacjach np.: na drodze, w czasie zabaw i gier,
  • zna podstawowe pojęcia z zakresu ratownictwa,
  • nabywa umiejętności niezbędnych przy udzielaniu pierwszej pomocy,
  • potrafi zawiadomić odpowiednie służby ratownicze,
  • kształtuje potrzebę gotowości niesienia pomocy innym,
  • poznaje instytucje i organizacje ratujące życie i zdrowie człowieka,
  • zna pojęcia humanizm, humanitaryzm  i potrafi stosować je w życiu codziennym.
  • Odróżnia dobro od zła i umie dokonać wyboru,
  • zna numery alarmowe, potrafi zgłosić wypadek i przeprowadzić rozmowę z pogotowiem ratunkowym,
  • rozumie, że udzielenie pierwszej pomocy daje szansę przeżycia ,wie jak udzielić pomocy                                                     
  • wie, jak położyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej,
  • zna sposób ułożenia poszkodowanego przed wykonaniem resuscytacji,
  • potrafi prawidłowo wykonać sztuczne oddychanie
  • potrafi powiedzieć, co to jest łańcuch przeżycia,
  • ćwiczy wszystkie poznane czynności
  • wie, co znajduje się w apteczce pierwszej pomocy,
  • wie, do czego służą opatrunki gazowe, bandaże różnej szerokości, plastry z opatrunkiem, chusty trójkątne i potrafi ich użyć w odpowiedniej sytuacji,
  • umie opatrzyć niewielkie skaleczenie, potrafi założyć prosty opatrunek
  • na przyczyny (najczęściej występujące) krwawienia z nosa,
  • wie, jak postępować przy oparzeniach, udarach słonecznych itp…
  • potrafi właściwie zachować się w przypadku własnego krwawienia,                                             
  • potrafi zachować się podczas spożywania posiłku, tak aby nie doszło do zadławienia,
  • utrwala i wykorzystuje podczas działań praktycznych zdobyte wiadomości i umiejętności

 

METODY PRACY

pogadanka, dyskusja, obserwacja, pokaz, prezentacja multimedialna, drama,  gry i zabawy, działania praktyczne, scenki rodzajowe

FORMY PRACY

indywidualna, zbiorowa, grupowa, w parach

TEMATYKA ZAJĘĆ

1.       Instytucje związane z ratowaniem życia, telefony alarmowe, podstawowe słownictwo, np. ratownik, poszkodowany, łańcuch przeżycia.

2.      Korzystanie z telefonów alarmowych, prowadzenie rozmowy z dyspozytorem – zajęcia praktyczne

3.      Układanie poszkodowanego na plecach, ocena stanu poszkodowanego

4.      Układanie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, sposób ułożenia poszkodowanego przed wykonaniem resuscytacji, oddechy ratownicze, udrażnianie dróg oddechowych, miejsce ucisku.

5.      Ćwiczenia praktyczne z fantomem.

6.      Spotkanie z policjantem – jak zachować się, gdy jesteśmy świadkami wypadku?

7.      Rany małe i duże – sposoby opatrywania.

8.      Ćwiczenia praktyczne – bandażujemy siebie i kolegów.

9.      Krwotoki z nosa, udławienia – jak im zapobiegać i radzić sobie gdy się wydarzą.

10.  Ogień i oparzenia – spotkanie ze strażakiem.

11.  Co już wiemy i co umiemy – prezentacja nabytych umiejętności.

AKCJE:

  1. Wykonanie gazetki ściennej na temat pierwszej pomocy
  2. Przygotowanie i przeprowadzenie pokazu udzielania pierwszej pomocy dla przedszkolaków

 

POMOCE DYDAKTYCZNE:

fantom, środki opatrunkowe, komputer, rzutnik, kartony rysunkowe, farby

 

EWALUACJA:

  • obserwacja postępów uczniów podczas zajęć,
  • udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
  • informacja zwrotna od rodziców i dzieci,
  • pokaz praktyczny

 

Podsumowanie

W czasie zajęć uczniowie zdobędą nową wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Poszerzą i zweryfikują już posiadane wiadomości. Dowiedzą się jakie niebezpieczeństwa mogą spotkać ich w życiu codziennym i jak należy wówczas reagować.  Uczestnicy zajęć będą oglądać filmy instruktażowe, ćwiczyć na fantomie resuscytację krążeniowo – oddechową. Będą „na sobie” ćwiczyć zakładanie prostych opatrunków, właściwe ułożenie poszkodowanego po omdleniu bądź wypadku.

            Na zakończenie zajęć zostanie przeprowadzony test sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy.

 

 

DO GÓRY
Włącz powiadomienia WebPush
Dziękujemy, teraz zawsze będziesz na bieżąco!
Przeglądasz tę stronę w trybie offline.
Przeglądasz tę stronę w trybie online.