Innowacja pedagogiczna z udzielania pierwszej pomocy w Szkole Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku w Kocierzewie Południowym
Podstawa prawna:
art.1 pkt 18, art.44 ust.1 pkt 3, art.55 ust.1 pkt 4, art. 68 ust.1 pkt 9, art.86 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949)
Tytuł innowacji pedagogicznej: „Ratuję i pomagam, bo chcę i umiem”
Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: metodyczna
Autor innowacji pedagogicznej: mgr Beata Rześna, mgr Urszula Bogucka
Termin realizacji: październik 2024r. – czerwiec 2025r.
Uczniowie objęci działaniami innowacyjnymi: Uczniowie klas V i VII
Wstęp:
Celem innowacji jest uwrażliwienie na krzywdę oraz przygotowanie uczniów do udzielania szeroko pojętej pomocy, w oparciu o prowadzone przez cały rok zajęcia. Elementy innowacji będą realizowane podczas zajęć lekcyjnych – godzina wychowawcza w klasie V, biologia w klasie VII. Będą one miały charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny. Nauczyciele nawiążą współpracę z Harcerskim Klubem Ratowniczym, policją oraz strażą pożarną w Łowiczu. Harcerze, policjanci i strażacy przeprowadzą praktyczne zajęcia z dziećmi, które dotyczyć będą udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrażających życiu i bezpieczeństwu. Nauczyciele zaś przygotują pogadanki teoretyczne z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i innych metod aktywizujących dzieci. Podczas zajęć korzystać będziemy z fantoma, środków opatrunkowych i innych materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć. Nabyte umiejętności uczniowie zaprezentują społeczności szkolnej podczas: konkursów, klasowych spotkań, scenek sytuacyjnych. Informacje z realizacji zadań będą zamieszczane na stronie internetowej szkoły.
CELE GŁÓWNE:
1. Poszerzenie wśród uczniów wiedzy o różnorodnych zagrożeniach i ich skutkach,
2. Umiejętność prawidłowego udzielania pierwszej pomocy
3. Kształcenie umiejętności zachowania się w sytuacjach kryzysowych
4. Umiejętność współdziałania w grupie, szybkie podejmowanie decyzji,
5. Umiejętne wykorzystywanie w praktyce wiedzy zdobytej na różnych przedmiotach i sytuacjach życiowych
Cele szczegółowe:
Uczeń:
METODY PRACY
pogadanka, dyskusja, obserwacja, pokaz, prezentacja multimedialna, drama, gry i zabawy, działania praktyczne, scenki rodzajowe
FORMY PRACY
indywidualna, zbiorowa, grupowa, w parach
TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Instytucje związane z ratowaniem życia, telefony alarmowe, podstawowe słownictwo, np. ratownik, poszkodowany, łańcuch przeżycia.
2. Korzystanie z telefonów alarmowych, prowadzenie rozmowy z dyspozytorem – zajęcia praktyczne
3. Układanie poszkodowanego na plecach, ocena stanu poszkodowanego
4. Układanie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, sposób ułożenia poszkodowanego przed wykonaniem resuscytacji, oddechy ratownicze, udrażnianie dróg oddechowych, miejsce ucisku.
5. Ćwiczenia praktyczne z fantomem.
6. Spotkanie z policjantem – jak zachować się, gdy jesteśmy świadkami wypadku?
7. Rany małe i duże – sposoby opatrywania.
8. Ćwiczenia praktyczne – bandażujemy siebie i kolegów.
9. Krwotoki z nosa, udławienia – jak im zapobiegać i radzić sobie gdy się wydarzą.
10. Ogień i oparzenia – spotkanie ze strażakiem.
11. Co już wiemy i co umiemy – prezentacja nabytych umiejętności.
AKCJE:
POMOCE DYDAKTYCZNE:
fantom, środki opatrunkowe, komputer, rzutnik, kartony rysunkowe, farby
EWALUACJA:
Podsumowanie
W czasie zajęć uczniowie zdobędą nową wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Poszerzą i zweryfikują już posiadane wiadomości. Dowiedzą się jakie niebezpieczeństwa mogą spotkać ich w życiu codziennym i jak należy wówczas reagować. Uczestnicy zajęć będą oglądać filmy instruktażowe, ćwiczyć na fantomie resuscytację krążeniowo – oddechową. Będą „na sobie” ćwiczyć zakładanie prostych opatrunków, właściwe ułożenie poszkodowanego po omdleniu bądź wypadku.
Na zakończenie zajęć zostanie przeprowadzony test sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy.