Innowacja pedagogiczna w Oddziale Przedszkolnym w Szkole Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku w Kocierzewie Południowym
Na podstawie:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 poz. 1082);
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku w Kocierzewie Południowym.
Tytuł innowacji pedagogicznej: ,,Motylki jedzą zdrowo” - Innowacja pedagogiczna w oddziale przedszkolnym w zakresie rozszerzenia treści podstawy programowej dotyczących wychowania zdrowotnego, z naciskiem na zasady zdrowego żywienia.
Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: Programowo – metodyczna
Autor innowacji pedagogicznej: mgr Justyna Kowalik
Termin realizacji: Listopad 2022r. – czerwiec 2023r.
Oddział objęty działaniami innowacyjnymi: Dzieci z oddziału przedszkolnego ,,Motylki”
Opis innowacji:
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia zmian,:
Racjonalne odżywianie jest bardzo ważnym czynnikiem warunkującym prawidłowy rozwój dzieci. Dziecko, które otrzymuje odpowiednie składniki odżywcze w codziennej racji pokarmowej, jest zdrowe i uzyskuje dobre wskaźniki rozwojowe. Nieprawidłowe żywienie może spowodować niedostateczny rozwój i wzrost organizmu dziecka, może być przyczyną mniejszej sprawności fizycznej oraz powstawania niektórych chorób lub zaburzeń. Racjonalne odżywianie wywiera wpływ na aktywność psychiczną dziecka, samopoczucie, na stosunek do zabawy, nauki i otaczającego świata zewnętrznego. Zdrowie jest jedną z najważniejszych wartości społecznych i powinno być odpowiednio pielęgnowane, w tym celu dobrze jest kształtować postawy prozdrowotne już u małych dzieci w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Wszystko, co podajemy dzieciom do zjedzenia, przyczynia się do kształtowania ich przyszłych kulinarnych upodobań i nawyków. Właściwe żywienie ma ogromny wpływ na długość i jakość naszego życia. Proponowana innowacja jest odpowiedzią na poszukiwanie sposobów zainteresowania dzieci zdrowym odżywianiem.
Cele ogólne:
Poznanie rodzajów i nazw warzyw i owoców oraz sposobów ich uprawy;
Wzbogacenie wiedzy o owocach i warzywach za pomocą zmysłów;
Zapoznanie dzieci z piramidą żywienia;
Zachęcanie do próbowania nowych potraw;
Nabywanie umiejętności samodzielnego przygotowywania posiłków zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania, higieny i bezpieczeństwa;
Kształtowanie pozytywnych nawyków racjonalnego odżywiania się;
Angażowanie rodziców we współpracę i zachęcanie do zdrowego żywienia dzieci;
Kształtowanie u dzieci świadomości odnośnie zagrożeń wywołanych niezdrowym stylem odżywiania się.
Cele szczegółowe:
Dziecko :
Rozpoznaje i nazywa warzywa i owoce;
Wie, co potrzebne jest roślinom do życia;
Wie jak i potrafi przygotować smaczne i zdrowe przekąski;
Pamięta o zachowaniu zasad higieny, tj. mycie warzyw i owoców przed spożyciem, mycie rąk;
Zna piramidę żywienia i wie, jakie produkty wchodzą w jej skład;
Włącza do diety dużą ilość warzyw i owoców;
Przyzwyczaja się do spożywania pokarmów twardych, wymagających wzmożonej pracy szczęki;
Odczuwa radość z możliwości działania;
Poznaje i obsługuje proste urządzenia używane w kuchni.
Zasady innowacji:
Tematyka zajęć prowadzonych w ramach innowacji ,,Motylki jedzą zdrowo” odnosi się do treści podstawy programowej wychowania przedszkolnego Wydawnictwa MAC Edukacja autorstwa: Wiesławy Żaby – Żabińskiej, Wioletty Majewskiej i Renaty Paździo, które dotyczą wychowania zdrowotnego, z naciskiem na zasady zdrowego żywienia.
Metody i formy pracy z dziećmi:
Metody oparte na słowie: pogadanka, dyskusja, wiersze, bajki i opowiadania, opis, objaśnienie, rozmowa połączona z pokazem sposobu przygotowywania posiłków dla dzieci, instrukcje.
Metody czynne: zajęcia praktyczne, wspólne wykonywanie sałatek owocowych, sałatek warzywnych, koktajli owocowych, wiosennych kanapek, samodzielnych doświadczeń, kierowanie własną działalnością.
Metody percepcyjne: obserwacja, pokaz, film, demonstracja.
Formy pracy: indywidualna, praca z całą grupą, zespołowa.
Sposób realizacji:
Zajęcia innowacyjne realizowane będą w Szkole Podstawowej w Kocierzewie w formie zajęć prozdrowotnych i warsztatów kulinarnych, organizowanych średnio dwa razy w miesiącu, w grupie czterolatków. Innowacyjność będzie polegać na wprowadzeniu zasad zdrowego żywienia i zachęcaniu do spożywania dużej ilości warzyw i owoców poprzez wspólne wykonywanie oraz degustację sałatek owocowych i warzywnych, koktajli, jak również różnorodnych propozycji zdrowych przekąsek. Zajęcia poprzedzone będą krótkim wprowadzeniem, rozmową, pokazem lub filmem. W czasie zajęć dzieci nauczą się jak komponować zdrowe i smaczne posiłki, poznają piramidę żywienia. Wprowadzona zostanie nauka poprzez działanie, dzięki temu dzieci zapamiętają, co jest zdrowe. W ramach zachęcania do zdrowego żywienia dzieci, do pomocy zaproszeni zostaną chętni rodzice.
Obszar planowanych zagadnień.
Tematyka zajęć prowadzonych w ramach innowacji ,,Motylki jedzą zdrowo” odnosi się do zakresu wymagań zawartych w programie wychowania przedszkolnego oraz rozszerzenia treści podstawy programowej, dotyczących wychowania zdrowotnego, z naciskiem na zasady zdrowego żywienia. Lista zaplanowanych działań ma charakter otwarty i może ulec zmianie w zależności od potrzeb.
Spodziewane efekty.
Korzyści dla dzieci:
będą rozumiały potrzebę spożywania produktów niezbędnych dla zdrowia (warzyw,
owoców);
pogłębią wiedzę o produktach bogatych w witaminy;
będą określały smak i zapach owoców i warzyw;
będą wiedziały, że należy myć owoce i warzywa przed zjedzeniem;
będą pamiętały o myciu rąk przed przygotowywaniem posiłków;
będą wiedziały, że nie należy jeść dużo słodyczy;
zdobędą wiedzę teoretyczną i praktyczną na temat zdrowego odżywiania.
Korzyści dla nauczyciela i szkoły:
budowanie korzystnego wizerunku szkoły w środowisku jako placówki promującej zdrowy styl życia i odżywiania się;
wzbogacenie oferty edukacyjnej poprzez uatrakcyjnienie wprowadzonych zajęć;
podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez innowacyjne prowadzenie zajęć.
Sposoby ewaluacji podejmowanych działań innowacyjnych.
Działania podjęte w związku z wdrożoną innowacją będą na bieżąco publikowane na stronie internetowej szkoły oraz platformie edukacyjnej MT. Ewaluacja podejmowanych działań innowacyjnych będzie realizowana pod koniec roku szkolnego, a narzędziem będzie rozmowa z rodzicami na zebraniu oraz prowadzona na bieżąco obserwacja pracy i zaangażowanie dzieci podczas zajęć. Pod koniec roku szkolnego, po analizie rozmów z rodzicami i obserwacji dzieci, zostanie napisane sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej.