INNOWACJA PEDAGOGICZNA Sketchnoting w geografii
Tytuł innowacji: „Sketchnoting w geografii”.
Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: metodyczna
Autor innowacji: Urszula Bogucka
Termin realizacji innowacji pedagogicznej: wrzesień 2022 – czerwiec 2023
Grupa uczniów, która będzie objęta innowacją: uczniowie klas 6a i 6b, którzy uczestniczą w zajęciach geografii i zajęciach kółka geograficzno – biologicznego.
Opis innowacji:
Poniższy innowacja jest odpowiedzią brak u wielu uczniów umiejętności analizy i syntezy tekstów źródłowych i treści przekazywanych podczas lekcji przez nauczyciela. Dużym problemem jest fakt, iż niektórzy uczniowie nie potrafią uczyć się ze swoich notatek, nie potrafią odszukać w zeszycie treści przywoływanych przez nauczyciela, których uczyli się kilka lekcji wcześniej, trudności sprawia uczenie się z podręcznika. Zagadnienia są łatwiej przyswajane przez uczniów, jeśli przedstawione są w sposób obrazkowy, schematyczny, z użyciem koloru czy ikon. Wykonywanie notatek rysunkowych pozwala poprawić koncentrację uwagi, zainteresowanie tematem i lepsze zrozumienie przyswajanych treści. Uczniowie zostaną zapoznani z elementami myślenia wizualnego, z zasadami tworzenia notatek, będą wykorzystywać myślenie wizualne w tworzeniu notatek, ćwiczyć syntetyzowanie, klasyfikowanie, samodzielne notowanie przy jednoczesnym uczeniu się nowego materiału.
Cele główne:
zapoznanie uczniów w wiedzą na temat elementów notatki wizualnej, ćwiczenia praktyczne w doskonaleniu tworzenia notatek, klasyfikacja treści za pomocą krótkich opisów, ikon czy obrazów.
motywowanie uczniów do bycia kreatywnym, innowacyjnym, samodzielnym i odpowiedzialnym w organizowaniu procesu uczenia się.
organizowanie procesów edukacyjnych w sposób sprzyjający nauczaniu i uczeniu się, w taki sposób, by wykorzystać te umiejętności do dalszego rozwoju.
inspirowanie uczniów do poszukiwania nowatorskich rozwiązań, sposobów uczenia się.
Cele szczegółowe:
poprawa koncentracji na lekcjach,
zaangażowania uczniów na lekcjach, co może się przełożyć na poprawę wyników szkolnych,
ułatwienie rozumienia i zapamiętania treści lekcji,
przygotowanie uczniów do samodzielności w tworzeniu notatek,
swobodne posługiwanie się elementami alfabetu wizualnego,
poprawa estetyki notatek uczniowskich, zeszytów szkolnych
kształtowanie u uczniów kreatywności, wiary w siebie, swoje możliwości,
uatrakcyjnienie procesu kształcenia,
doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela poprzez wprowadzanie nowoczesnych metod
Metody, formy i środki dydaktyczne:
Metody: pokazowa, burza mózgu, badawcza, działanie praktyczne
Formy: indywidualna i grupowa
Środki dydaktyczne: tablica, tablica interaktywna, Internet, bank ikon nauczyciela, mazaki, markery, pióra, kartki białego papieru.
Spodziewane efekty innowacji:
Uczeń:
nauczy się zasad tworzenia notatek,
pozna podstawowe ikony związanych z edukacją,
nauczy się rysowania prostych postaci, emocji, strzałek, boksów, kontenerów, chmurek, ramek, map myśli,
stworzy własny bank ikon,
pozna zasady efektywnego rozłożenia notatki w zeszycie,
poprawi koncentrację,
nauczy się analizować i syntetyzować treści.
Nauczyciel:
wykorzysta wiedzę na temat notatek wizualnych w praktyce,
pozna lepiej swoich uczniów i ich możliwości,
nauczy się nowego sposobu prezentowania trudnych dla ucznia treści,
stworzy bank notatek, które mogą być przydatne na lekcjach,
podniesie jakość pracy szkoły, usprawniając proces nauczania i uczenia się,
rozbudzi zainteresowanie tą metoda wśród innych nauczycieli
Ewaluacja:
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel:
przeprowadzi ankietę dotyczącą przydatności zdobytej wiedzy,
przeprowadzi rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami,
będzie systematyczne umieszczać prace uczniów na gazetce klasowej, celem oceny postępów
zorganizuje wystawę
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.