Innowacja pedagogiczna z języka rosyjskiego w Szkole Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku w Kocierzewie Południowym
Podstawa prawna:
art.1 pkt 18, art.44 ust.1 pkt 3, art.55 ust.1 pkt 4, art. 68 ust.1 pkt 9, art.86 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949)
1) Tytuł innowacji pedagogicznej: „Język rosyjski da się lubić”
2) Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: metodyczna
3) Autor innowacji pedagogicznej: mgr Ewa Zagórowicz
4) Termin realizacji: Listopad 2021r. – czerwiec 2023r. (rok szkolny 2021/2022 i 2022/2023)
5) Uczniowie objęci działaniami innowacyjnymi: Uczniowie klas IV – VIII
6) Opis innowacji:
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia zmian:
Znajomość języków obcych jest w dzisiejszym świecie niezwykle istotna, daje większe możliwości szukania interesujących informacji, poznawania ciekawych ludzi i poszerzania swojej wiedzy. Stąd bardzo ważne jest zachęcanie uczniów i stwarzanie im możliwości do aktywnego rozwijania kompetencji językowych.
Zachodzi konieczność wykorzystania innych, ciekawszych metod i form nauczania, by proces nauczania stał się atrakcyjniejszy. Wykorzystanie innowacyjnych metod pracy pojawi się nie tylko w klasach starszych, gdyż zamierzam je wykorzystywać również w klasach IV i V, by zainteresowanie językiem procentowało w latach późniejszych. Wprowadzenie innowacji metodycznej „Język rosyjski da się lubić” podyktowane jest chęcią stworzenia uczniom możliwości korzystania z aktywnych i nowoczesnych sposobów uczenia się. W trakcie prowadzonych zajęć uczniowie będą rozwijali zintegrowane umiejętności językowe, takie jak: znajomość środków i funkcji językowych, odbioru tekstów pisanych, słuchanych oraz tworzenia wypowiedzi pisemnych. Na lekcjach będę wykorzystywała źródła autentyczne (np. oryginalne nagrania, fragmenty filmów, bajki, zagadki, piosenki, materiały z bezpiecznych stron WWW, tablicę interaktywną). Dodatkowo zastosowanie metody lekcji odwróconej sprawi, że uczniowie będą współodpowiedzialni za proces uczenia się. Łatwy dostęp do materiałów audio i wideo umieszczonych na platformie Teams pozwoli na aktywne rozwijanie kompetencji językowych.
Cele ogólne innowacji:
· rozbudzanie motywacji do zdobywania i pogłębiania wiedzy, wzbogacanie słownictwa oraz doskonalenie poszczególnych sprawności językowych,
· zainteresowanie uczniów bogactwem i pięknem kultury rosyjskiej,
· rozwijanie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji,
· uatrakcyjnienie sposobu nauczania języka rosyjskiego,
· kształtowanie postawy tolerancji i otwartości wobec innych kultur,
· rozwijanie w uczniach poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości językowe.
Cele szczegółowe innowacji:
Uczeń:
potrafi reagować słownie i pisemnie w prostych sytuacjach dnia codziennego,
rozumie proste teksty czytane o różnorodnej tematyce, potrafi wyszukać w nich konkretne informacje,
posługuje się słownikiem internetowym i książkowym,
rozumie teksty słuchane i potrafi zareagować w konkretnej sytuacji zadaniowej,
tworzy spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, poprawne pod względem stylistycznym i gramatyczno – leksykalnym,
poszerza bierny i czynny zasób słownictwa poprzez różnorodne formy obcowania z językiem obcym (książki, filmy, piosenki, materiały internetowe),
rozwija swoje umiejętności językowe poprzez oglądanie filmów i bajek w języku rosyjskim,
stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu lub podobieństwa do języka polskiego, rozumienie tekstu zawierającego nieznane słowa i zwroty) i strategie kompensacyjne (np. zastąpienie innym wyrazem, opis, środki niewerbalne) w przypadku, gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu,
potrafi korzystać z różnorodnych narzędzi TIK w celu poszerzania swojej wiedzy o języku rosyjskim, przygotowania prezentacji, tworzenia różnorodnych materiałów i pomocy dydaktycznych.
Zasady innowacji
Innowacja pt. „Język rosyjski da się lubić” będzie realizowana przez uczniów klas IV - VIII w latach szkolnym 2021/2022 i 2022/2023 podczas zajęć języka rosyjskiego i będzie bazowała na dopuszczonych w szkole programach nauczania języka rosyjskiego:
· Programie nauczania języka rosyjskiego w klasach 4 – 6 szkoły podstawowej. Kurs dla początkujących, autorstwa beaty Gawęckiej – Ajchel, wydawnictwa WSiP,
· Programie nauczania języka rosyjskiego jako drugiego w szkole (od początku w klasie VII), autorstwa Renaty Broniarz, wydawnictwa WSiP,
Innowacyjne będą metody nauczania. Obok tradycyjnych metod zaplanowane jest stosowanie metody lekcji odwróconej. Oprócz tego uczniowie będą mieli dostęp do bazy audio i wideo materiałów, zamieszczanych na platformie Teams.
Metody i formy pracy:
Metody realizacji celów innowacji:
metoda podająca,
metoda lekcji odwróconej,
metoda eksponująca (film, scenki, ekspozycja prac),
metody aktywizujące (sytuacyjna, gry dydaktyczne, inscenizacja),
metoda projektów.
praca indywidualna,
praca zbiorowa,
praca w grupach i parach,
korzystanie z różnych źródeł informacji,
symulacje językowe typowych sytuacji komunikacyjnych,
ćwiczenia w pisaniu listów, pocztówek, e-maili,
projekcje filmów w oryginalnej wersji językowej połączone z ćwiczeniami na zrozumienie.
Sposób realizacji:
Tematyka lekcji prowadzonych w ramach innowacji „Język rosyjski da się lubić” odnosi się do zakresu wymagań zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego klas IV-VIII i obejmować będzie: rozumienie wypowiedzi, tworzenie wypowiedzi, znajomość środków i funkcji językowych, przetwarzanie wypowiedzi i ich redagowanie. Tematyka zajęć ma charakter otwarty, a nauczyciel może planować i modyfikować ją w zależności od potrzeb i możliwości swoich uczniów.
Uczniowie na lekcjach (w wymiarze - 2 godziny tygodniowo) w ramach innowacji pedagogicznej „Język rosyjski da się lubić” pracować będą z podręcznikami:
„Cтупени 4”, „Cтупени 5”, „Cтупени 6” Anny Żelezik i Beaty Gawęckiej – Ajchel (w klasach IV – VI),
„Эхо 7" i „Эхо 8" Beaty Gawęckiej – Ajchel (w klasach VII – VIII).
Oprócz tego w trakcie realizacji niniejszej innowacji na lekcjach będę wykorzystywała:
materiały edukacyjne audio i wideo zamieszczane na bezpiecznych stronach WWW,
tablicę multimedialną,
gry planszowe – dydaktyczne,
słowniki rosyjsko-polskie i polsko-rosyjskie,
materiały przygotowane samodzielnie,
fiszki językowe oraz różnorodne pozycje książkowe.
Proces lekcyjny zostanie wzbogacony dodatkowymi działaniami:
1) Konkursy językowe w dwóch kategoriach: dla klas IV – VI i VII – VIII (maj 2022/maj 2023)
2) Konkursy wiedzy o Rosji i kulturze rosyjskiej – klasy VII – VIII (maj – czerwiec 2022/2023)
3) Konkursy multimedialne „Moskwa – stolica Federacji Rosyjskiej” oraz „Sankt Petersburg – Wenecją Północy” – klasy VII – VIII (grudzień – kwiecień 2021/22 – 2022/23)
4) Festiwal postaci z bajek rosyjskich „Masza i przyjaciele” klasa IV i V (grudzień 2021/22)
5) „Wieczór rosyjski” – koncert rosyjskich przebojów (marzec 2022/23)
6) Dzień Języka Rosyjskiego – gry i zabawy z językiem. (6 czerwca)
7) Wieczór z Wilkiem i Zającem – projekcja filmów w języku rosyjskim (styczeń – luty)
Obszar planowanych zagadnień
Tematyka lekcji prowadzonych w ramach innowacji „Język rosyjski da się lubić” odnosi się do zakresu wymagań zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej II etapu edukacyjnego klas IV-VIII i obejmować będzie: rozumienie wypowiedzi, tworzenie wypowiedzi, znajomość środków i funkcji językowych, przetwarzanie wypowiedzi i ich redagowanie. Zarówno tematyka zajęć, jak i lista zaplanowanych działań mają charakter otwarty, mogą ulec modyfikacji w zależności od potrzeb i zainteresowań uczniów. Zmianie mogą ulec także terminy działań ze względu na sytuację pandemiczną.
7)Spodziewane efekty:
Celem wprowadzenia innowacji jest podniesienie poziomu kształcenia i uczenia się w zakresie języka rosyjskiego, rozbudzenie motywacji do nauki oraz przezwyciężenie blokady w posługiwaniu się językiem obcym.
Efekty dla uczniów i rodziców:
zdobycie nowych umiejętności i podniesienie poziomu posiadanych kompetencji językowych,
posiadanie większej motywacji do nauki,
podejmowanie systematycznych działań doprowadzi do wzbogacenia czynnego i biernego zasobu słownictwa uczniów,
dobre wyniki na sprawdzianach i egzaminach ósmoklasisty,
ogólny rozwój dziecka, odkrywanie uzdolnień językowych, rozwijanie zainteresowań i pasji.
Efekty dla nauczyciela i szkoły:
wyższy poziom kompetencji językowych uczniów,
· dobre wyniki na sprawdzianach i egzaminach ósmoklasisty,
poprawa jakości pracy szkoły poprzez wprowadzenie obok tradycyjnych sposobów nauczania technik TIK i nowatorskich metod (np. lekcja odwrócona),
wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły poprzez uatrakcyjnienie prowadzonych zajęć,
budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród uczniów i rodziców jako placówki dbającej o rozwój kompetencji językowych swoich wychowanków.
8) Sposoby ewaluacji:
Ewaluacja innowacji będzie realizowana pod koniec każdego roku szkolnego, a narzędziem ewaluacji będą rozmowy z uczniami, analiza ocen bieżących i końcowych uczniów, ankieta skierowana do uczniów.