Innowacja pedagogiczna „Pomagać, to obowiązek czy satysfakcja”?
Metryczka:
szkoła: Szkoła Podstawowa w Kocierzewie Południowym
adresaci: uczniowie klasy VI b i Va
autorzy innowacji: mgr Beata Rześna, mgr Teresa Gajek
realizatorzy innowacji: mgr Beata Rześna, mgr Teresa Gajek
termin realizacji : rok szkolny 2018/2019
zajęcia będą prowadzone w ramach lekcji języka polskiego w kl. Va i VI b, g.z.w, oraz jako zajęcia dodatkowe po 1 godz. tygodniowo w kl. V a i VI b
Wstęp:
Każdy w swoim życiu doświadczył urazu, przemocy, niepowodzenia, krzywdy. Były to sytuacje, które pozostawiały uraz w psychice młodego człowieka, ale bardzo często dzięki zaangażowaniu osób posiadającej umiejętności i wiadomości na temat różnych form pomocy, można złagodzić skutki zdarzenia. Celem innowacji jest uwrażliwienie na krzywdę oraz przygotowanie uczniów do udzielania szeroko pojętej pomocy, w oparciu o prowadzone przez cały rok zajęcia. Elementy innowacji będą realizowane podczas zajęć lekcyjnych oraz jako zajęcia dodatkowe, aby wzbogacić formy działalności dydaktyczno- wychowawczej, uatrakcyjnić zajęcia, pobudzić do aktywności i kreatywności uczniów mające na celu poprawę jakości pracy szkoły oraz promocję placówki w środowisku lokalnym. Będą one miały charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny. Nauczyciele nawiążą współpracę z Harcerskim Klubem Ratowniczym, policją oraz strażą pożarną w Łowiczu, domem dziecka, organizacjami zajmującymi się pomocą humanitarną, GOPS-em, mgr Urszulą Bogucka – nauczycielem- specjalistą d.s bhp, rodzicami. Harcerze, policjanci i strażacy przeprowadzą praktyczne zajęcia z dziećmi, które dotyczyć będą udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrażających życiu i bezpieczeństwu. Nauczyciele zaś przygotują pogadanki teoretyczne z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i innych metod aktywizujących dzieci, a także elementy innowacji będą realizować na zajęciach lekcyjnych. Podczas zajęć korzystać będziemy z fantoma, środków opatrunkowych i innych materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć. Planowane są wycieczki do siedziby Straży Pożarnej, Policji Nabyte umiejętności uczniowie zaprezentują społeczności szkolnej, rodzicom, władzom gminy podczas: konkursów, klasowych spotkań, scenek sytuacyjnych, artykułów w gazetce szkolnej, zostaną wykonane broszurki, gazetka ścienna, informacje z realizacji zadań będą zamieszczane na stronie internetowej szkoły.
CELE GŁÓWNE:
1. Poszerzenie wśród uczniów wiedzy o różnorodnych zagrożeniach i ich skutkach,
2. Umiejętność prawidłowego udzielania pierwszej pomocy
3. Uwrażliwienie na zło, krzywdę oraz umiejętność udzielenia pomocy w różnych sytuacjach życiowych
4. Kształcenie umiejętności zachowania się w sytuacjach kryzysowych
5. Umiejętność współdziałania w grupie, szybkie podejmowanie decyzji,
6. Umiejętne wykorzystywanie w praktyce wiedzy zdobytej na różnych przedmiotach i sytuacjach życiowych
Cele szczegółowe:
Uczeń:
kształtuje potrzebę dbania o własne zdrowie i życie
zachowuje się bezpiecznie w różnych sytuacjach np.: na drodze, w czasie zabaw i gier,
zna podstawowe pojęcia z zakresu ratownictwa,
nabywa umiejętności niezbędnych przy udzielaniu pierwszej pomocy,
potrafi zawiadomić odpowiednie służby ratownicze,
kształtuje potrzebę gotowości niesienia pomocy innym,
poznaje instytucje i organizacje ratujące życie i zdrowie człowieka,
poznaje organizacje zajmujące się różnymi formami pomocy: materialna, psychologiczna …
zna pojęcia humanizm, humanitaryzm i potrafi stosować je w życiu codziennym.
Odróżnia dobro od zła i umie dokonać wyboru,
zna numery alarmowe, potrafi zgłosić wypadek i przeprowadzić rozmowę z pogotowiem ratunkowym,
rozumie, że udzielenie pierwszej pomocy daje szansę przeżycia ,wie jak udzielić pomocy
wie, jak położyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej,
zna sposób ułożenia poszkodowanego przed wykonaniem resuscytacji,
potrafi prawidłowo wykonać sztuczne oddychanie
potrafi powiedzieć, co to jest łańcuch przeżycia,
ćwiczy wszystkie poznane czynności
wie, co znajduje się w apteczce pierwszej pomocy,
wie, do czego służą opatrunki gazowe, bandaże różnej szerokości, plastry z opatrunkiem, chusty trójkątne i potrafi ich użyć w odpowiedniej sytuacji,
umie opatrzyć niewielkie skaleczenie, potrafi założyć prosty opatrunek
zna przyczyny (najczęściej występujące) krwawienia z nosa,
wie, jak postępować przy oparzeniach, udarach słonecznych itp…
potrafi właściwie zachować się w przypadku własnego krwawienia,
potrafi zachować się podczas spożywania posiłku, tak aby nie doszło do zadławienia,
utrwala i wykorzystuje podczas działań praktycznych zdobyte wiadomości i umiejętności
METODY PRACY
pogadanka,
dyskusja,
obserwacja,
pokaz,
prezentacja multimedialna,
drama,
gry i zabawy,
działania praktyczne,
drzewko decyzyjne,
scenki rodzajowe
FORMY PRACY
indywidualna,
zbiorowa, grupowa,
w parach
TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Instytucje związane z ratowaniem życia, telefony alarmowe, podstawowe słownictwo, np. ratownik, poszkodowany, łańcuch przeżycia.
2. Korzystanie z telefonów alarmowych, prowadzenie rozmowy z dyspozytorem – zajęcia praktyczne
3. Działalność wolontariacka – spotkanie z wolontariuszami
4. Układanie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, sposób ułożenia poszkodowanego przed wykonaniem resuscytacji, oddechy ratownicze, udrażnianie dróg oddechowych, miejsce ucisku.
5. Ćwiczenia praktyczne z fantomem.
6. Dorosły a dziecko- autorytet czy idol
7. Różne formy przemocy i jak sobie z nimi radzić?
8. Ciekawe pomysły na spędzanie wolnego czasu
9. Spotkanie z policjantem – jak zachować się, gdy jesteśmy świadkami wypadku?
10. Rany małe i duże – sposoby opatrywania.
11. Ćwiczenia praktyczne – bandażujemy siebie i kolegów.
12. Krwotoki z nosa, udławienia – jak im zapobiegać i radzić sobie gdy się wydarzą.
13. Pomagamy jak Syzyf
14. Ogień i oparzenia – spotkanie ze strażakiem.
15. Walka dobra ze złem „Opowieści z Narnii”
16. Co już wiemy i co umiemy – prezentacja nabytych umiejętności.
KONKURSY:
konkurs na najlepszy zespół ratowniczy
konkurs na plakat „Pomagamy ...”
POMOCE DYDAKTYCZNE:
fantom
środki opatrunkowe
komputer
rzutnik
kartony rysunkowe.
farby
EWALUACJA:
obserwacja postępów uczniów podczas zajęć,
testy wiadomości,
udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
informacja zwrotna od rodziców i dzieci,
pokaz praktyczny
Podsumowanie
W czasie zajęć uczniowie zdobędą nową wiedzę i umiejętności z zakresu niesienia pomocy. Poszerzą i zweryfikują już posiadane wiadomości. Dowiedzą się jakie niebezpieczeństwa mogą spotkać ich w życiu codziennym i jak należy wówczas reagować. Uczestnicy zajęć będą oglądać filmy instruktażowe, grać w gry edukacyjne, ćwiczyć na fantomie resuscytację krążeniowo – oddechową. Będą „na sobie” ćwiczyć zakładanie prostych opatrunków, właściwe ułożenie poszkodowanego po omdleniu bądź wypadku.
Podczas innowacji będą realizowane zadania wolontariatu.
Na zakończenie zajęć zostanie przeprowadzony test sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Ponadto uczniowie wraz z rodzicami wezmą udział w scenkach ukazujących różne wypadki. Rodzice będą poszkodowanymi, zaś uczniowie udzielą im pierwszej pomocy. Wyłonimy najlepszy zespół ratowniczy, który otrzyma nagrodę rzeczową.
Wszyscy uczestnicy innowacji otrzymają koszulki z nadrukiem: „POMAGAMY”
W pracy zostały wykorzystane teksty literacie zawarte w podręcznikach do języka polskiego w kl. Va i kl. VI b oraz problematyka lektur szkolnych.