Innowacja pedagogiczna z edukacji społecznej w Szkole Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku w Kocierzewie Południowym
Podstawa prawna:
art.1 pkt 18, art.44 ust.1 pkt 3, art.55 ust.1 pkt 4, art..68 ust.1 pkt 9, art.86 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2021r. poz.59 i 949)
1. Tytuł innowacji pedagogicznej: ,, Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje”
2. Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: metodyczna
3. Autor innowacji pedagogicznej: mgr Marlena Pietrzak
4. Termin realizacji: wrzesień 2023r. – czerwiec 2024r. ( rok szkolny 2023/ 2024)
Zajęcia innowacyjne realizowane będą w Szkole Podstawowej w Kocierzewie i na zajęciach w terenie.
5. Uczniowie objęci działaniami innowacyjnymi: Uczniowie klasy IIIa
6. Uzasadnienie innowacji:
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia zmian:
Innowacja ,, Nazywam, rozpoznaję i akceptuje emocje” jest moją odpowiedzią na trudności uczniów w nazywaniu, rozpoznawaniu i radzeniu sobie z emocjami. Na podstawie przeprowadzonych diagnoz, obserwacji oraz dotychczasowego doświadczenia zauważyłam, że uczniowie borykają się ze sporymi problemami związanymi z właściwym radzeniem sobie z emocjami i ich akceptacją. Niniejsza innowacja ma na celu ułatwić im pokonanie tych trudności, ucząc podstawowej wiedzy w tym zakresie z wykorzystywaniem prostych zabaw, metod aktywizujących i nowoczesnych technologii.
Cele ogólne innowacji:
- zwiększenie świadomości uczniów na temat emocji
- wdrażanie do współdziałania w grupie
Cele szczegółowe innowacji:
Uczeń:
- rozwija zainteresowania wnętrzem, swoimi odczuciami, ich genezą oraz możliwościami radzenia sobie z napotykanymi emocjami
- nazywa poszczególne emocje
- wie jak identyfikować emocje i uświadamiania sobie, że są one potrzebne i naturalne, wpłynie pozytywnie na dalszy rozwój osobowości uczniów, oraz poprawi ich samoocenę
- poprawnie wykonuje zadania
- posługuje się właściwą terminologią odnoszącą się do pozytywnych i negatywnych emocji
- jest spontaniczny i ma poczucie własnej wartości
Zasady innowacji
Innowacja pt: ,, Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje” będzie realizowana przez uczniów klasy IIIa w roku szkolnym 2023/2024 podczas edukacji społecznej .
Innowacyjność będzie polegać na wprowadzeniu uczniów w świat emocji w sposób spójny, rozpoczynając od podstawowej wiedzy związanej z właściwym rozpoznawaniem i nazywaniem emocji.
Metody i formy pracy:
- metoda słowna ( pogadanka, dyskusja, zagadki, objaśnienia)
- metoda oglądowa ( filmy edukacyjne )
- metoda problemowa
- metoda projektów
- burza mózgów, drama
- gry i zabawy
- praca indywidualna
- praca w grupach
- praca w parach
- zajęcia w terenie
Sposób realizacji:
W ramach innowacji nauczyciel będzie wprowadzał uczniów w świat emocji w sposób spójny, rozpoczynając od podstawowej wiedzy związanej z właściwym rozpoznawaniem i nazywaniem emocji. W tym celu przeprowadzonych zostanie pięć spotkań, podczas których uczniowie zostaną zapoznani z sześcioma podstawowymi emocjami, nauczą się je rozpoznawać i nazywać. W drugiej części innowacji nauczyciel zrealizuje dziesięć spotkań, na których uprzednio zdobyta wiedza, zostanie wykorzystana w praktyce. Uczniowie w różnorodny sposób będą mogli przećwiczyć umiejętność nazywania towarzyszących im emocji, aby finalnie być ich świadomymi i potrafić je zaakceptować, a tym samym właściwe na nie odpowiadać.
Uczniowie na lekcji w wymiarze dwóch godzin w miesiącu w ramach innowacji ,, Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje” będą podlegać ocenie słownej, motywującej do pracy własnej na zajęciach. Uczniowie po każdej lekcji będą dokonywać samooceny. Nauczyciel będzie wspierał zadania dzieci, nadzorował je pod względem bezpieczeństwa i poprawności.
Oprócz tego w trakcie realizacji niniejszej innowacji na lekcjach będę wykorzystywała:
- tablice multimedialną
- ilustracje, rysunki, filmy, prezentacje
- karty pracy
- materiały przygotowane samodzielnie
Obszar planowanych zagadnień
Tematyka lekcji prowadzonych w ramach innowacji ,, Nazywam, rozpoznaję i akceptuję emocje” odnosi się do zakresu wymagań zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej I etapu edukacyjnego dla klasy III. Proponowana tematyka:
W ramach części „Nazywam i rozpoznaję emocje” grupa zrealizuje następujące tematy:
1. Układamy emocje
2. Emocje w sieci
3. Lustereczko
4. W kreskówkach też się złoszczą!
5. Co czujemy, gdy…?
W ramach części drugiej „Akceptuję emocje”, uczniowie zrealizują następujące tematy:
1. Kto się cieszy, ten skacze do góry!
2. Detektywi!
3. Pamiętnik uczy systematyczności!
4. Jestem, więc czuję.
5. Widzę, słyszę i czuję!
6. Co czuje mysz?
7. Tu czuję smutek, a tam szczęście.
8. Żywimy się emocjami.
9. Zapachy.
10. Ludzkie magnesy.
7. Spodziewane efekty:
Efekty dla uczniów i rodziców:
- Zdobędą wiedzę oraz usystematyzują ją w sposób kreatywny.
- Rozwiną umiejętności społeczne i komunikacyjne.
- Nauczą się systematycznej pracy nad własnym rozwojem oraz uzmysłowią sobie jej wpływ na osiągane przez nich efekty.
- Będą mieli możliwość zwiększenia swojej samooceny.
Efekty dla nauczyciela i szkoły:
- Poprzez realizację zadań, pozna dzieci/uczniów oraz przekona się jak w sposób konstruktywny można wspomóc ich w samodzielnej pracy nad swoim rozwojem.
- Będzie mógł pogłębić nie tylko wiedzę uczniów/dzieci w danym temacie, lecz również ich motywację wewnętrzną.
- Rozwinie umiejętność łączenia różnych metod pracy w celu osiągnięcia zamierzonych efektów.
Placówka:
- Promocja Placówki poprzez działania informacyjne o realizowanej innowacji.
- Poprawa wyników edukacyjnych dzieci/ uczniów.
- Rozwój w zakresie propagowania innowacyjnych rozwiązań w procesie uczenia się i nauczania.
8. Sposoby ewaluacji:
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- rozmowy z uczniami na temat realizowanych zadań
- rozmowy z rodzicami oraz analiza ich spostrzeżeń dotyczących realizowanej innowacji
- obserwację dzieci/uczniów,
- rozmowy z pozostałymi nauczycielami pracującymi w klasie.