Innowacja pedagogiczna „W świecie robotów”
Metryczka:
szkoła: Szkoła Podstawowa w Kocierzewie Południowym
adresaci: uczniowie klasy VI ab
autorzy innowacji: mgr Beata Rześna
realizatorzy innowacji: mgr Beata Rześna
termin realizacji : rok szkolny 2019/2020
zajęcia będą prowadzone w ramach zajęć rozwijających z informatyki w kl. VI ab oraz na zajęciach wyjazdowych na Politechnice Łódzkiej
Wstęp:
Innowacja ma na celu wprowadzenie nauki programowania, wsparcie kształcenia tradycyjnego, kształceniem multimedialnym, szerzenie idei nauki poprzez działanie. Uczniowie korzystając z zestawów Lego Education oraz Lego Mindstorms zostaną wprowadzeni w robotów i nowoczesnych technologii. Zdobędą nowe umiejętności oraz usprawnią już posiadane. Programowanie, jako nowoczesny środek dydaktyczny uatrakcyjni proces nauczania w szkole oraz stworzy nowe możliwości wspomagania uczniów. Poza tym, taka forma pracy jest bardzo atrakcyjna dla uczniów, co znacznie wpływa na ich pełne zaangażowanie w realizowane działania.
Uczniowie uczą się programowania w środowisku Scratch, Logomocji i Baltie oraz programowania robotów Lego. Dzięki innowacji uczniowie nabędą umiejętność kreatywnego i świadomego wykorzystania technologii w realizacji własnych pomysłów. Nauka programowania uczy świadomego korzystania z technologii informatycznej.
W ramach innowacji została nawiązana współpraca z Politechniką Łódzka. Tam uczniowie dwa razy w miesiącu uczestniczą w zajęciach w ramach projektu „Informatyka bez granic”.
CELE GŁÓWNE:
Rozwijanie zainteresowań informatycznych.
Rozbudzenie zainteresowania tworzeniem i programowaniem robotów.
Przygotowanie do życia w społeczeństwie informacyjnym.
Bezpieczne posługiwanie się sprzętem komputerowym.
Rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, intuicji, wyobraźni i wnioskowania.
Kształcenie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów.
Zapoznanie z robotami LEGO, tworzenie programów w środowisku LEGO.
Zapoznanie z elementami środowiska Scratch, Logomocja.
Kształtowanie umiejętności kreatywnego rozwiązywania problemów.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Uczeń:
Tworzy logiczne instrukcje dotyczące codziennych czynności.
Czyta instrukcje budowy robotów.
Konstruuje roboty wg instrukcji lub własnego pomysłu.
Wykorzystuje komputer do sterowania robotem.
Potrafi przesuwać lub obracać obiekty na ekranie.
Stosuje pętle warunkową.
Potrafi edytować i zmieniać tło sceny.
Potrafi edytować obiekty.
Potrafi konstruować skrypty.
Potrafi zaprojektować prostą grę.
Potrafi współpracować w grupie.
METODY PRACY
pogadanka,
obserwacja,
pokaz,
prezentacja multimedialna,
gry i zabawy,
działania praktyczne,
FORMY PRACY
indywidualna,
zbiorowa, grupowa,
w parach
TEMATYKA ZAJĘĆ:
Czym jest programowanie?
Sterowanie osobą w świecie fizycznym bez użycia komputera.
Sterowanie postaciami przy użyciu aplikacji „przeciągnij, upuść”.
Poznanie pętli i stosowanie jej.
Poznanie środowiska Scratch.
Poznanie środowiska Logomocji
Programowanie przy użyciu Scratch i Logomocji.
Tworzymy własną grę z wykorzystaniem instrukcji programistycznych.
Budowanie i programowanie robotów Lego Education i Mindstorms.
Poznanie oprogramowania Lego Education WeDo 2.0 i Mindstorms EV3.
POMOCE DYDAKTYCZNE:
Laptopy wraz z oprogramowaniem Lego Education WeDo 2.0 i Mindstorms EV3, USB
Zestawy klocków Lego Education WeDo 2.0
Zestaw klocków LEGO Mindstorms EV3
EWALUACJA:
obserwacja postępów uczniów podczas zajęć,
dokumentacja,
analiza wyników (wytworów) pracy uczniów – skonstruowane i zaprogramowane roboty,
Podsumowanie
W czasie zajęć uczniowie zdobędą nową wiedzę i umiejętności z zakresu programowania i budowania robotów. Poszerzą i zweryfikują już posiadane wiadomości. Rozwiną zdolności posługiwania się technologią komputerową oraz nabędą umiejętności logicznego myślenia, pomysłowości, sprawności manualnej oraz wyobraźni przestrzennej. Wyjazdy na Politechnikę Łódzką przybliżą uczniom świat informatyczny, dzieci poznają budowę i programowanie robotów – konstruowane modele będą odzwierciedlać znane z życia urządzenia, pokazując ich działanie; pokazanie mechanizmów i procesów zachodzących w technice i robotyce; odkrywanie tajników rozwiązań technicznych dzięki którym robot „widzi, czuje i słyszy”; zrozumienie znaczenia interakcji człowiek-komputer; wykorzystanie środowiska wizualnego do zaprogramowania urządzenia; programowanie urządzeń np. omijanie, usuwanie przeszkód, precyzyjne poruszanie, sumo robotów, wykorzystywanie czujników do rozpoznawania barwy, odległości, budowa prostego radaru; poznanie rozwiązań technicznych wspierających rozwój aktywności fizycznej np. smart piłka, projektowanie inteligentnych ubrań. Zajęcia na Politechnice Łódzkiej prowadzone będą przez tamtejszych wykładowców.