INNOWACJA PEDAGOGICZNA W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM W SZKOLE PODSTAWOWE BOHATERÓW WALK NAD BZURĄ 1939 ROKU W KOCIERZEWIE POŁUDNIOWYM
Na podstawie:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 poz. 1082)
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzura 1939 roku w Kocierzewie Południowym
Tytuł innowacji pedagogicznej: „Do dobrego wychowania przez książkę”
Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: Metodyczna
Autor innowacji pedagogicznej: mgr Justyna Uczciwek
Termin realizacji: Wrzesień 2022 – czerwiec 2023 (rok szkolny 2022/2023)
Uczniowie objęci działaniami innowacyjnymi: Grupa 3 – latków „Słoneczka”
Opis innowacji:
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia zmian
Savoir – vivre, czyli sztuka dobrego wychowania jest umiejętnością, której uczymy się przez całe życie. Dobre maniery u dzieci to wyraz kultury, ogłady i dobrego wychowania. Niektórzy rodzice zaczynają uczyć zasad dobrego wychowania dopiero kilkulatków. Nauczenie dobrych manier przedszkolaka, który nie mówił wcześniej „proszę" i „dziękuję” lub nie umiał zachować się przy stole, może być sporym wyzwaniem. Dlatego warto pamiętać, że im wcześniej zacznie się uczyć dzieci dobrego wychowania, tym szybciej one je sobie przyswoją. Dobrych manier powinien bowiem przestrzegać każdy – niezależnie od wieku. Dlaczego więc nie zacząć tej nauki możliwie jak najszybciej, już od najmłodszych lat?
Dlatego my zaczynamy już od najmłodszej grupy w przedszkolu – od 3 latków. Nasi podopieczni w trakcie zabaw, zajęć dydaktyczno-wychowawczych, podczas spożywania posiłków będą uczyć się i poznawać zasady dobrego wychowania, zwyczaje towarzyskie
i reguły grzecznościowe. Proces kształtowania nawyków kulturalnego zachowania odwołuje się do konkretnych przykładów ze świata dziecięcego, dzięki czemu zasady savoir – vivre staną się przedszkolakom bliższe i bardziej zrozumiałe.
Cele ogólne:
zainteresowanie przedszkolaków zasadami dobrego wychowania,
uatrakcyjnienie metod nauczania,
zainteresowanie najmłodszych książką,
kształtowanie postawy życzliwości i koleżeńskości wobec rówieśników,
wyrabianie szacunku do osób dorosłych,
poszerzenie wiedzy.
Cele szczegółowe:
poznanie zwrotów grzecznościowych oraz właściwych form powitania, pożegnania
i pozdrowienia oraz kształtowanie umiejętności używania ich w odpowiednej sytuacji,
przyswojenie zasad właściwego zachowania przy stole,
zrozumienie znaczenie zwrotów: „Poproszę”, „Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam”, „Smacznego”, „Dzień dobry”, „Do widzenia” i używanie ich w praktyce dnia codziennego,
pogłębianie zainteresowania książką i bajką.
Zasady innowacji
Innowacja „Do dobrego wychowania przez książkę” będzie realizowana przez przedszkolaków z grupy „Słoneczka” w roku szkolnym 2022/2023. Będzie bazowała na programie wychowania przedszkolnego Wydawnictwa MAC Edukacja autorstwa: Wiesławy Żaby – Żabińskiej, Wioletty Majewskiej i Renaty Paździo.
Metody i formy pracy z uczniami:
metody słowne: rozmowa, opowiadanie, czytanie, zagadki,
oglądowa: obserwacja i pokaz, ilustracja, osobisty przykład nauczyciela i pomocy nauczyciela,
metody aktywizujące: burza mózgów, gry dydaktyczne,
forma: indywidualna i grupowa, w grupach i w parach.
Sposób realizacji:
Nauka dzieci ,,czarodziejskich słów": Proszę, Dziękuję, Przepraszam, Dzień dobry, Do widzenia, Smacznego i dawanie przykładów ich użycia.
Nauka dbania o codzienną higienę: mycie rąk, samodzielne korzystanie z toalety.
Dbanie o właściwy wygląd. Wyjaśnienie, że specjalne okazje (świąteczne dni, rodzinne uroczystości, święto szkoły, Dzień Niepodległości) powinien podkreślać odpowiedni, elegancki, galowy i uroczysty ubiór.
Okazywanie szacunku osobom starszym – kultura wobec nich to najlepsza wizytówka dobrych manier.
Kształtowanie postawy życzliwości i koleżeńskości. Pochwała dziecka
i pokazanie, jak bardzo cieszą jego zachowania, np. kiedy ustala
z przedszkolakami reguły zabawy, spokojnie czeka na swoją kolej, częstuje smakołykami inne dzieci, przestrzega kolejności zabawy atrakcyjną zabawką.
Zwracanie uwagi na grzeczne prowadzenie rozmów telefonicznych. Nauczenie malucha – najlepiej podczas zabawy – prowadzenia rozmowy: zaczynamy od pozdrowienia: „Dzień dobry” i przedstawienia się rozmówcy, a kończymy pożegnaniem.
Wpajanie dziecku zasad właściwego zachowania się przy stole: myjemy ręce przed posiłkami; nie mówimy z pełnymi ustami; łokcie trzymamy blisko tułowia; do jedzenia używamy sztućców; wstając od stołu, dziękujemy za posiłek.
„Rodzice czytają – dzieci słuchają” - włączanie do zajęć rodziców, zachęcanie do czytania dzieciom w przedszkolu bajek z zasadami savoi – vivre. Na zajęciach będziemy korzystać z literatury zakupionej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, a w szczególności: z serii książek Akademia Mądrego Dziecka, serii książek o Basi, „Co wypanda, a co niewypanda” Aleksandry Cieślak, „Dobre maniery bez tajemnic” Magdy Maciak, serii Dusia i Psinek-Świnek, serii Pucio i wielu innych.
Realizując zamierzone cele będziemy również korzystać z gier, układanek, plansz tematycznych, zestawu plastikowych naczyń i sztućców wykorzystywanych do praktycznej nauki nakrywania do stołu, a także z materiałów przygotowanych samodzielnie.
Nauka savoir – vivru będzie odbywała się poprzez zabawy ruchowe, układy piosenek
z pokazywaniem oraz nauką wierszyków.
Obszar planowanych zagadnień.
Tematyka zajęć prowadzonych w ramach innowacji „Do dobrego wychowania przez książkę” odnosi się do zakresu wymagań zawartych w programie wychowania przedszkolnego. Zarówno tematyka zajęć, jak i lista zaplanowanych działań mają charakter otwarty i mogą ulec zmianie w zależności od potrzeb i zainteresowań przedszkolaków.
Spodziewane efekty
Korzyści dla uczniów i rodziców:
stymulacja rozwoju mowy,
ogólny rozwój dziecka,
wzbogacenie zakresu słów,
rozwój wyobraźni,
ćwiczenie koncentracji i pamięci,
częstsze sięganie po książkę,
nabycie nowych umiejętności,
zaangażowanie w życie szkoły, grupy,
pogłębienie więzi rodzic – dziecko.
Korzyści dla nauczyciela i szkoły:
wzbogacenie oferty edukacyjnej poprzez uatrakcyjnienie wprowadzonych zajęć,
budowanie pozytywnego wizerunku szkoły wśród uczniów i rodziców jako placówki dbającej o dobre wychowanie swoich podopiecznych.
Sposoby ewaluacji podejmowanych działań innowacyjnych.
Ewaluacja innowacji będzie realizowana pod koniec roku szkolnego, a narzędziem będzie rozmowa z rodzicami na zebraniu oraz ankieta. Ponadto na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy, zaangażowanie i postępy przedszkolaków podczas zajęć. Pod koniec roku szkolnego, po analizie ankiet i rozmów z rodzicami zostanie napisane sprawozdanie z realizacji innowacji pedagogicznej.