Logo Szkoły Podstawowej im. Bohaterów walk pod Bzurą 1939r. w Kocierzewie Południowym
Powróć do: INNOWACJE

„Śladami Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku”

Innowacja pedagogiczna z historii w Szkole Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku  w Kocierzewie Południowym

Podstawa prawna:

art.1 pkt 18, art.44 ust.1 pkt 3, art.55 ust.1 pkt 4, art. 68 ust.1 pkt 9, art.86 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo oświatowe ( Dz.U. z 2017r. poz.59 i 949)

 

Tytuł innowacji pedagogicznej: „Śladami Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku”

Rodzaj rozwiązań, jakich innowacja dotyczy: metodyczna

Autor innowacji pedagogicznej:  mgr Beata Rześna, mgr Agnieszka Maliszewska

Termin realizacji: wrzesień 2023r. – czerwiec 2024r. 

Uczniowie objęci działaniami innowacyjnymi: Uczniowie klas IV – VIII

 

Opis innowacji:

Głównym założeniem innowacji jest kształtowanie postaw patriotycznych u uczniów, poznanie historii najbliższego regionu oraz zdobycie i poszerzenie wiadomości o patronie szkoły, czyli o żołnierzach walczących nad Bzurą w 1939 roku.

Celem innowacji jest popularyzowanie historii naszego kraju ze szczególnym uwzględnieniem regionalizmu. Innowacja ma za zadanie zaktywizować uczniów do wysiłku, kreatywności i wnikliwego poznawania historii Polski,  kształtowania umiejętności czytania ze zrozumieniem tekstów historycznych, zachęcenia do poszukiwania tekstów i różnych źródeł nawiązujących do wydarzeń i postaci historycznych związanych z Bitwą nad Bzurą 1939 roku.

Innowacja historyczna „Śladami Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku” będzie realizowana przez  uczniów  klas IV - VIII na lekcjach historii oraz w ramach kółka historycznego i innych działaniach pozalekcyjnych. Innowacja obejmuje aktywne włączenie uczniów we współtworzenie Izby Pamięci w szkole związanej z patronem szkoły. Ponadto opieką otoczymy groby żołnierzy poległych w 1939 roku, które znajdują się na Cmentarzu Wojennym w Kocierzewie Południowym. W ramach innowacji uczniowie odwiedzą również miejsca pamięci narodowej związane z walkami największej bitwy obronnej września 1939 roku.

 

Cele ogólne innowacji:

1.     wyposażenie uczniów w podstawowy zasób wiedzy o patronie szkoły – Bohaterach walk nad Bzurą 1939 roku

2.     rozwijanie poczucia odpowiedzialności i poszanowania dla miejsc pamięci narodowej,

3.     kształtowanie poczucia własnej tożsamości,

4.     rozwijanie postaw patriotycznych, 

5.     rozwijanie zainteresowań historią regionu i Polski.

Cele szczegółowe innowacji:

·       zachęcanie uczniów do bycia kreatywnym poprzez czynne zaangażowanie do działań,

·       wykorzystanie aktywnych form i metod pracy,

·       wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własną pracę,

·       rozwijanie myślenia historycznego, 

·       wykorzystanie wiedzy z różnych dyscyplin w nauce historii,

 

Metody i formy pracy:

·       pogadanka,

·       obserwacja,

·       pokaz,

·       prezentacja multimedialna,

·       gry i zabawy,

·       działania praktyczne, 

·       wycieczki, wyjazdy, wywiady, filmy,

·       praca indywidualna,

·       praca zbiorowa,

·       praca w grupach i parach,

 

Działania podjęte w ramach innowacji:

1.     Opieka uczniów nad Cmentarzem Wojennym w Kocierzewie Południowym,

2.     Współtworzenie Izby Pamięci w szkole,

3.     Spotkania z ciekawymi ludźmi,

4.     Wycieczki do miejsc pamięci narodowych związanych z Bitwą nad Bzurą 1939 roku,

5.     Przeprowadzenie zajęć edukacyjnych dotyczących patrona szkoły,

6.     Organizowanie uroczystości tworzących tradycje szkoły, związanych z postacią patrona szkoły: Święto Szkoły. 

7.     Organizowanie konkursów szkolnych,

8.     Przygotowanie broszury związanej z Bitwą nad Bzurą 1939 roku w naszej okolicy.

 

Spodziewane efekty:

Dla ucznia i rodzica:

·       znajomość wydarzeń i postaci historycznych związanych z Bitwą nad Bzurą,

·       wzrost zrozumienia i analizy tekstów historycznych,

·       wyrażanie własnych refleksji i spostrzeżeń,

·       wzrost poczucia przynależności do małej Ojczyzny,

·       większe zaangażowanie uczniów w tworzenie Izby Pamięci, dokumentacji historycznej związanej z bitwą nad Bzurą,

·       wzrost poczucia własnej wartości,

·       zwiększenie ciekawość poznawczej u uczniów,

·       zwiększenie kreatywność i samodzielność uczniów;

 

Dla szkoły i nauczyciela:

·       stworzenie Izby Pamięci związanej z Bitwą nad Bzurą 1939 roku,

·       nawiązanie współpracy z instytucjami i osobami prywatnymi pasjonującymi się wydarzeniami września 1939 roku na terenie naszej gminy,

·       stworzenie bazy pomocy dydaktycznych związanych z II wojną światową,

·       powstanie fotorelacji i broszur upamiętniających walki we wrześniu 1939 roku na terenie gminy Kocierzew.

Sposoby ewaluacji:  

1.     obserwacja uczniów podczas zajęć,

2.      rozmowy z uczniami po zakończonych zajęciach

3.     dokumentacja w postaci zdjęć, broszur, filmów.