„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
W drugim semestrze roku szkolnego 2021/2022 oraz w pierwszym 2022/2023 Szkoła Podstawowa w Kocierzewie Południowym otrzymała dofinansowanie w ramach „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa” na propagowanie czytelnictwa wśród przedszkolaków. Otrzymaliśmy 3750 zł, z czego 2750 zł zostało przeznaczone na zakup książek, a pozostała kwota na realizację działań promujących czytelnictwo.
Dzięki otrzymanej dotacji udało się zakupić ok 200 książek do biblioteki oraz około 240 na nagrody. Są wśród nich: bardzo lubiany przez dzieci Psi Patrol, Świnka Peppa czy Barbie. Akademia Mądrego Dziecka to cała seria książek bardzo kolorowych, zachęcające do poznawania i odkrywania otaczającego nas świata. Książki terapeutyczne, o dobry wychowaniu, podróże Neli – małej reporterki, czy przygody Basi, Tosi i Julka.
Rozpoczęliśmy od cyklicznych spotkań poszczególnych grup przedszkolnych w bibliotece mających na celu przygotowanie dzieci do korzystania z zasobów biblioteki. Każda z grup odwiedziła bibliotekę z nauczycielem. Przedszkolaki wysłuchały pogadanki co to jest biblioteka, z czego się składa, czym różni się od księgarni, co można w niej znaleźć. Największą radość sprawiły dzieciom książki, które mogły wziąć z póki i sobie pooglądać. Na koniec wysłuchały opowiadania.
Na przełomie maja i czerwca ogłosiłam konkurs fotograficzny „Rodzinne czytanie”. Polegał on na wykonaniu zdjęcia przedstawiające jak wspólnie z rodziną czytamy książki. Wpłynęło 16 prac. Wszystkie piękne, kolorowe i pomysłowe. Każde z nich promujące czytelnictwo. Wszystkie prace zostały nagrodzone książkami zakupionymi w ramach programu.
W każdej grupie odbyły się pogadanki na temat zasad dobrego wychowania. Panie bibliotekarki i nauczyciele czytali przedszkolakom książki zakupione w ramach programu o dobrym wychowaniu, m.in.: „Dobre maniery bez tajemnic”, czy „Co wypanda a co co nie wypanda” i wiele innych. Po przeczytaniu odbyły się pogadanki na temat treści, np. dlaczego bekanie jest zdrowe, dlaczego mama i tata też czasem mają czkawkę i wiele innych. Było dużo zabawy, śmiechu, a przede wszystkim nauki.
Do programu byli włączenie również rodzice naszych przedszkolaków. W akcję „Rodzice czytają – dzieci słuchają ” włączyło się, bardzo chętnie, duże grono opiekunów z każdej grupy. Działanie to się tak spodobało, że będzie kontynuowane w grupach następnym roku. A radość dzieci, których mama lub tata czytała książkę była ogromna. Najczęściej wybieranymi książkami była seria Kicia Kocia, książka „Mądre bajki”, uwielbiany przez dzieci Psi Patrol, seria „Tosia i Julek” czy niezastąpiona Świnka Peppa.
W przedszkolu odbył się konkurs „Moja ulubiona bajka”. Dzieci z wszystkich grup przedszkolnych rysowały i kolorowały swoje ulubione bajki. Wszyscy zrobili piękne, kolorowe i pomysłowe prace i każdy uczestnik otrzymał nagrodę książkową zakupioną w ramach programu.
W listopadzie obchodziliśmy Dzień Postaci z Bajek oraz Dzień Pluszowego Misia. Przedszkolaki mogły się przebrać lub przynieść swojego ulubionego misia. W obu akcjach były zabawy, tańce, konkursy i dzieci poznały rożne postacie z bajek. Każda grupa która włączyła się w akcję została obdarowana książkami a każdy przedszkolak dostał nagrodę zakupioną w programu.
Podczas trwania programu przedszkolaki systematycznie poznawały baśni i legendy związane z powstaniem Państwa Polskiego „O Lechu, Czechu i Rusie”, z powstaniem stolicy Polski „Wars i Sawa” i wiele innych. Naszych najmłodszych słuchaczy odwiedzała pani pedagog i pani psycholog z bajkami terapeutycznymi, np. o lęku, o strachu, o radości. Dzieci bardzo lubią kiedy odwiedzają je nowe osoby. W swojej codziennej pracy panie nauczycielki sięgały po filmu edukacyjne dotyczące tematyki zajęć.
Starsze grupy odwiedziły Gminną Bibliotekę Publiczną w Kocierzewie Południowym mające na celu poznanie pracy bibliotekarza, zasad wypożyczania książek oraz jak należy się zachowywać w bibliotece czy czytelni.
Biblioteka szkolna ściśle współpracuje z Biblioteką Publiczną wymieniając się informacjami o wydarzeniach czytelniczych, o konkursach o spotkaniach autorskich.
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa był bardzo owocny. Wprowadził dzieci w magiczny świat bajek, baśni i legend. Przedszkolaki bardzo chętnie słuchają czytane im książki, często same po nie sięgają oraz proszą aby iść do biblioteki.
Realizacja zadań wynikających z projektu przyniosła wiele pozytywnych efektów:
zbiory biblioteki zostały doposażone o nowe, atrakcyjne tytuły,
ciekawa szata graficzna zakupionych książek sprawiła, że nawet oporni czytelnicy z klas początkowych częściej zaczęli sięgać po nowości,
przedszkolaki przekonali się, że kontakt z książką to znakomita forma spędzania wolnego czasu,
wzrosła świadomość rodziców w zakresie znaczenia czytania dzieciom książki.
Dziękujemy wszystkim nauczycielom, rodzicom, przedszkolakom, którzy dostrzegli sens podjętych zadań w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa i włączyli się w ich realizację. Mamy nadzieję, że nikogo nie trzeba przekonywać, iż czytanie książek nie tylko wzbogaca naszą wiedzę, ale także w znaczący sposób wpływa na zasób słownictwa i poprawność zapisu oraz rozwija wyobraźnię, przez co czyni życie barwniejszym i piękniejszym a bibliotekę czyni ciekawym miejscem do obcowania z literaturą.