W dniach 2 – 3 marca 2019 r. w Szkole Podstawowej im. Bohaterów Walk nad Bzurą 1939 roku w Kocierzewie Południowym odbyło się szkolenie nauczycieli klas 0 – III z nauczania programowania, zorganizowane przez Fundację Rozwoju Edukacji Elektronicznej FREE. Projekt Kod do przyszłości stworzony został dla szkół w celu lepszego opanowania technologii informatycznych. Szkoła otrzymała w ramach tego projektu 8 zestawów podstawowych klocków Lego WeDo.
Projekt Kod do przyszłości zakładał zajęcia praktyczne w dwóch etapach. W ramach pierwszego odbył się 12-godzinny kurs, na którym nauczyciele poznali podstawy programowania w ScratchJR, Scratch oraz WeDo. W drugim etapie trenerzy – mentorzy wspomagali wychowawców podczas zajęć pozalekcyjnych z dziećmi, które polegały na budowaniu robotów z klocków Lego, wyposażenie ich w silnik, czujnik ruchu lub odległości. Dzieci przy pomocy komputera i odpowiedniej aplikacji programowały zbudowaną przez siebie konstrukcję. Sterowały robotem. Poznały środowisko programistyczne Scratch. Kodowały w programie Lego WeDo. Samodzielnie uruchamiały aplikację oraz wykonywały kolejne zadania. Zwracały uwagę na dokładność i skuteczność łączenia elementów. Zdobywały podstawową wiedzę z zakresu mechaniki i praw fizyki.
Zajęcia odbywały się w kl. 0 – III dwa razy w tygodniu w sali informatycznej. Odbyło się 15 spotkań każdej grupy. 10 czerwca 2019 r. w Bibliotece Gminnej w Kocierzewie Południowym odbył się zlot młodych programistów. Uczniowie pracowali w dwóch dużych grupach pod opieką mentorki Anny Kijo, asystentki i wychowawców. Na podłodze pojawiły się plansze edukacyjne i labirynty z klocków oraz roboty: Dash i Dot, Ozobot, Doc, Photon, Codey Rocky. Dzieci w mniejszych grupach sterowały robotami za pomocą specjalnej aplikacji na tablecie lub przycisków na robocie. Najmniejszy robot Ozobot jeździł po labiryncie rysowanym na tablecie. Dzieci angażowały się, były podekscytowane i świetnie się bawiły.
Cele ogólne projektu:
rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia,
kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów algorytmicznych,
kształcenie umiejętności obsługi komputera oraz wybranych aplikacji,
kształcenie zdolności matematycznych,
poznanie zagadnień związanych z bezpieczną pracą z komputerem,
doskonalenie umiejętności pracy w grupie,
zdobywanie umiejętności dzielenia się wiedzą i doświadczeniem.
Dzieci bardzo chętnie uczestniczyły w zajęciach. Były pomysłowe, kreatywne, otwarte na nowe doświadczenia, eksperymentowały, podejmowały wyzwania, uruchamiały wyobraźnię. Pomagały sobie wzajemnie, wspierały się, współpracowały w grupie. Dzieliły się zdobytą wiedzą i doświadczeniem. Niektóre dzieci wolały pracować samodzielnie, inne oczekiwały pomocy ze strony nauczyciela lub kolegów. Zajęcia z klockami Lego należały do ulubionych przez uczniów i starszych przedszkolaków.