Zajęcia z rytmiki odbywają się dwa razy w tygodniu. Miejscem odbywania się zajęć jest sala wyposażona w pianino i instrumenty perkusyjne.
Program dostosowany jest do możliwości fizycznych i głosowych dzieci. Podczas zajęć każde dziecko ma szansę na indywidualną ekspresję. Nauczyciel w trakcie trwania zajęć dostosowuje działania do umiejętności dzieci. Każde zajęcia zawierają w sobie różne rodzaje aktywności, a treści kształcenia przeplatają się ze sobą i się na siebie nakładają. Każda jednostka zajęć składa się ze stałych elementów wprowadzających (marsz, trucht w rytm muzyki, zmiana systemu ruchów związana ze zmianą dynamiki utworu, reagowanie na konkretną linię melodyczną), następnie z zabaw rytmicznych związanych z tematem zajęć. Kolejna część jednostki to ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne oraz rozśpiewanie i nauka piosenki.
Program skonstruowany jest w taki sposób aby był dopełnieniem tematyki realizowanej w ramach podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Składa się z elementów wielokrotnie utrwalanych w różnych formach by był atrakcyjny dla dzieci.
Formy pracy
Realizacja programu odbywa się między innymi poprzez:
1. Ruch
- taniec
-ilustrowanie ruchem utworów muzycznych
-zabawy rytmiczne
-proste układy choreograficzne
-reagowanie ciałem na różne sygnały, zmiany tempa czy charakteru muzyki
-interpretacja utworu
-ekspresja emocji związanych z utworem
-zabawy rytmiczne
-improwizacje rytmiczne
2. Śpiew
- ćwiczenia oddechowe, artykulacyjne, logorytmiczne
- rozśpiewanie
- nauka piosenek
- śpiewanie w grupie i indywidualne
3. Słuchanie muzyki
-słuchanie muzyki instrumentalnej oraz wokalnej
-określanie tempa, nastroju i innych cech utworu
-porównywanie utworów muzycznych
-indywidualne wartościowanie utworów muzycznych
-zapamiętywanie prostych linii melodycznych
-rozpoznawanie w utworze charakterystycznych elementów
4. Tworzenie muzyki
-powtarzanie prostych form rytmicznych na instrumentach perkusyjnych
-tworzenie prostych tematów rytmicznych
-granie wraz z utworem muzycznym