Program pracy kółka teatralnego w klasie I b
Cele ogólne:
Wspomaganie rozwoju ucznia, dokonywanie w nim pozytywnych zmian, uwrażliwianie go na potrzeby otaczającego świata oraz przygotowanie go do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa.
Cele szczegółowe:
Rozwijanie wrażliwości emocjonalnej, poznanie i rozwijanie własnych możliwości, rozwijanie koncentracji i wyobraźni, odwołanie się do indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych, wdrażanie do samodzielności, pobudzanie do aktywności twórczej, rozwijanie odpowiedzialności za własne działanie, współdziałanie w grupie, doskonalenie mimiki, ekspresji i plastyki ciała, poznanie podstawowych zagadnień związanych z teatrem, poznanie specyfiki pracy aktora, poznanie procesu twórczego nad spektaklem, kultywowanie tradycji regionalnych, kształtowanie zamiłowanie do literatury, kształtowanie odpowiednich postaw i zachowań wobec napotykanych trudności, rozwijanie aktywnego udziału w życiu kulturalnym społeczeństwa.
Tematyka zajęć:
1. Wprowadzenie do kółka teatralnego - cele i oczekiwania
2. Rozgrzewka i ćwiczenia głosowe
3. Podstawy ekspresji twarzy i ciała
4. Rozwijanie zdolności aktorskich - wyrażanie emocji
5. Praca nad intonacją i dykcją
6. Ćwiczenia w grupie - współpraca aktorów
7. Praca nad monologiem aktorskim
8. Analiza tekstu teatralnego - wybór spektaklu
9. Przygotowanie scenografii
10. Przygotowanie kostiumów i rekwizytów
11. Próby aktorskie - rozwijanie postaci
12. Próby techniczne i ostateczna próba
13. Prezentacja przedstawienia
14. Rozmowa na temat doświadczeń po występie
15. Refleksja nad postępem i rozwojem umiejętności
16. Przygotowanie do czytania scenariusza
17. Ćwiczenia w improwizacji
18. Praca nad mimiką aktorską
19. Tworzenie własnych dialogów i kwestii
20. Badanie różnych stylów teatralnych
21. Ćwiczenia z dykcji i wymowy
22. Praca nad interpretacją tekstu
23. Przygotowanie sceny i układów choreograficznych
24. Ćwiczenia aktorskie z wykorzystaniem przedmiotów codziennego użytku
25. Ostatnie próby techniczne i ostateczna próba
26. Prezentacja przedstawienia
27. Rozmowa na temat doświadczeń po występie
28. Podsumowanie roku, wręczenie certyfikatów uczestnictwa