Pedagog - mgr Marta Politowicz
Godziny pracy - pedagog szkolny
Poniedziałek 8:00- 11:00 11:50- 13:00
Wtorek 8:00-13:00
Środa 11:50-14:35
Kontakt
Tel. 46 838 48 26
e-mail: pedagog@spkocierzew.pl
PLAN PRACY PEDAGOGA SZKOLNEGO
Prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych.
Diagnozowanie sytuacji wychowawczych w celu rozwiązania problemów wychowawczych.
Udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznawania potrzeb.
Wspieranie nauczycieli i specjalistów w:
rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów,
udzielaniu pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży.
Minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania oraz inicjowanie różnych form pomocy w środowisku szkolnym i pozaszkolnym uczniów.
Inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień uczniów.
Dla rodziców
Szanowny Rodzicu,
Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
niepokoi Cię zachowanie dziecka,
chcesz porozmawiać o dziecku i Twoich z nim relacjach,
chcesz porozmawiać o funkcjonowaniu dziecka w szkole,
potrzebujesz wsparcia w procesie wychowania,
masz pytania i nie wiesz do kogo się z nimi zwrócić,
szukasz pomocy.
Dla uczniów
Miły Uczniu,
możesz zwrócić się do pedagoga szkolnego gdy:
potrzebujesz pomocy,
masz jakiś problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
chciałbyś pomóc innym i nie wiesz w jaki sposób,
chcesz podzielić się swoimi radościami i sukcesami,
masz ciekawe pomysły, których chcesz porozmawiać,
masz trudności z nauką
Możesz liczyć na dyskrecję i akceptację. Zapraszam do dzielenia się swoimi problemami, chętnie poświęcę Wam swój czas i uwagę.
PAMIĘTAJCIE JEDNO!!!
Pedagog szkolny, czy go lubicie czy nie, jest jedną z najbardziej odpowiednich osób w szkole do której możecie się zgłaszać ze swoimi problemami. Ma on obowiązek zachować w tajemnicy to, co mu powiecie, o ile wasze zaplanowane działania nie będą zagrażać waszemu życiu, bądź zdrowiu. On najlepiej wie, gdzie szukać pomocy, gdzie skierować w razie problemów emocjonalnych, psychicznych, rodzinnych czy nawet towarzyskich, których sami nie potrafimy rozwiązać. Nie bójcie się wejść do gabinetu pedagoga i powiedzieć ”mam problem”. Z pewnością wysłucha, a czasem sama rozmowa przynosi ulgę. Często łatwiej wygadać się osobie, spoza rodziny, która patrząc z boku zachowa większy spokój i obiektywizm.
Kącik emocji
W sali terapii pedagogicznej został utworzony „Kącik emocji”. Powstał on z inicjatywy Marty Politowicz- pedagoga szkolnego. Sala w pierwszej kolejności została odświeżona i pomalowana na stonowany kolor przez p. Grażynę Czubak.
Celem „Kącika” jest pomoc uczniom w nazywaniu i radzeniu sobie z uczuciami. Wychodząc na przeciw dzieciom, którym trudno jest w odpowiedni sposób okiełznać emocje, sala została doposażona w różne sprzęty.
Głównym założeniem pracy pedagoga z dziećmi i młodzieżą jest skupienie się na sześciu uczuciach: radości, strachu, wstydzie, smutku, złości i zazdrości. Teoretycznie każdy przedmiot w sali jest ukierunkowany na konkretne emocje, jednak inwencja dzieci, potrzeba w danej chwili oraz odpowiednie pokierowanie przez pedagoga, otwierają przed dziećmi różne możliwości i kombinacje.
W kąciku znajduje się namiot z poduszkami, w którym można ukryć się przed światem, wypłakać; bujawka - kokon, pomagająca uczniom, dzięki swojej delikatności, wyciszyć się i uspokoić; pufa- piłka dla relaksu, przemyśleń; koc, którym można się utulić; worek treningowy, piankowy wałek, plansza do wytupywania złości, a także piłka do skakania, dzięki której agresywne zachowania można zamienić w aktywność fizyczną; gniotki odstresowujące; kosz i gazety, które można podrzeć, zniszczyć albo zrobić z nich kulki i celować do kosza; kuferek do zamykania smutków itp.
Kącik emocji ciągle się rozwija i z czasem być może jego doposażenie zwiększy się, jeśli będzie takie zapotrzebowanie.
Każdy z nas: i mały, i duży odczuwa emocje, każdy z nas ma inną osobowość. Nie ze wszystkim umiemy sobie poradzić. Dobre metody rozładowywania i przeżywania uczuć pomogą dzieciom w codziennym lepszym funkcjonowaniu.