Logopeda:
mgr Dorota Tomaszewska
Godziny pracy:
Poniedziałek - 8.00 - 13.00
Wtorek - 8.00 - 13.00
Czwartek - 8.00- 13.00
Piątek - 8.00 - 13.00
Konsultacje dla rodziców w godzinach pracy logopedy, po wcześniejszym umówieniu.
Kontakt:
logopeda@spkocierzew.pl
L O G O P E D A
to specjalista zajmujący się diagnozowaniem, terapią zaburzeń mowy, stymulacją rozwoju mowy oraz profilaktyką.
Do zadań logopedy w szkole należy:
przeprowadzenie badań wstępnych, w celu ustalenia stanu mowy uczniów,
diagnozowanie logopedyczne oraz odpowiednio do jego wyników organizowanie pomocy logopedycznej,
prowadzenie terapii logopedycznej indywidualnej i w grupach,
prowadzenie doradztwa logopedycznego dla nauczycieli i rodziców na zasadzie współpracy w celu ujednolicenia terapii,
organizowanie pomocy logopedycznej dla dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu,
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej,
wspieranie działań wychowawczych i profilaktycznych nauczycieli.
NAJCZĘSTSZE PRZYCZYNY WAD WYMOWY
1. Zmiany anatomiczne aparatu artykulacyjnego: np. nieprawidłowa budowa języka, skrócone wędzidełko podjęzykowe, nieprawidłowa budowa podniebienia, wady zgryzu, przerost trzeciego migdałka, krzywa przegroda nosowa, itd.
2. Nieprawidłowe funkcjonowanie narządów artykulacyjnych: brak pionizacji języka, tzw. infantylne połykanie, słaba sprawność języka, warg, policzków, żuchwy, słabsza praca wiązadeł głosowych, itd.
3. Nieprawidłowa budowa i funkcjonowanie narządu słuchu: niedosłuch, częściowe upośledzenia słuchu, problemu ze słuchem fonematycznym.
4. Nieprawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego.
5. Czynniki społeczne, np. nieprawidłowa atmosfera w środowisku rodzinnym, niesprzyjające postawy rodzicielskie i style wychowania, brak odpowiedniej stymulacji.
6. Opóźniony rozwój psychomotoryczny i emocjonalny dziecka.
Jakie skutki powodują wady wymowy?
• W znacznym stopniu utrudniają osiąganie sukcesów w szkole.
• Trudności w nauce czytania i pisania ( agramatyzmy, nieprawidłowa budowa zdań, trudności z przejściem od głosowania do czytania sylabami i wyrazami, opuszczanie, przestawianie lub dodawanie różnych głosek i sylab, zamienianie wyrazów o podobnym brzmieniu; w pisaniu trudności z posługiwaniem się dwuznakami, spółgłoskami miękkimi, dźwięcznymi i bezdźwięcznymi, końcówkami fonetycznymi –ą -om, i inne).
• Zaburzenia osobowości (poczucie niższej wartości, osamotnienia, stany lękowe np. logofobię - lęk przed wypowiadaniem się.
• Osłabiają wydolność umysłową dziecka i wpływają ujemnie na jego stosunek do nauki, szkoły i kolegów.
• Utrzymująca się wada wymowy jak np. seplenienie międzyzębowe może być przyczyną kształtowania się wad zgryzu, jak i odwrotnie - nie korygowana wada zgryzu utrwala deformację głosek.
Wczesne wykrycie u dziecka wad zgryzu pozwala na objęcie go wczesną interwencją logopedyczną, a co za tym idzie – umożliwienie dziecku lepszego rozwoju mowy i zapobieganie różnego rodzaju nieprawidłowościom w tej sferze.
Szanowni Rodzice !
Uczniowie naszej szkoły oraz dzieci uczęszczające do oddziałów przedszkolnych mają możliwość korzystania z terapii logopedycznej i w ciągu całego roku wspólnie z logopedą mogą pracować nad prawidłową wymową. Zajęcia logopedyczne mają na celu wywołanie i korygowanie zaburzonych dźwięków danych głosek, a następnie zautomatyzowanie ich w mowie spontanicznej. Głównym zadaniem terapii jest osiągnięcie przez dziecko możliwie jak najlepszej sprawności językowej oraz wyrównywanie szans edukacyjnych. Większość zaburzeń mowy można zlikwidować bądź złagodzić pod warunkiem, że terapię rozpocznie się jak najwcześniej oraz, co najważniejsze, wraz z ogromną pomocą rodziców, którzy muszą systematycznie ćwiczyć z dzieckiem w domu. Zaburzenia mowy, które w porę nie zostaną poddane terapii logopedycznej przechodzą w nawyk, który pozostaje i utrwala się. Nieprawidłowa wymowa często ma negatywny wpływ na funkcjonowanie dziecka w domu, środowisku szkolnym oraz rzutuje na jego zachowania w grupie rówieśniczej. Dziecko źle czuje się w grupie, nie zgłasza się do odpowiedzi, gdyż boi się reakcji otoczenia, ma także często problemy z uczeniem się.
Drodzy Rodzice,
pamiętajmy, że tylko regularne uczęszczanie dziecka na terapię logopedyczną i codzienne ćwiczenia w domu będą skutkowały poprawą wymowy. Jest to nasza wspólna odpowiedzialność, dlatego bardzo proszę o regularnie uczestnictwo w zajęciach i stosowanie się do wskazówek logopedycznych przekazywanych do domu. Tylko współpracując możemy osiągnąć cel. Zawsze mają Państwo możliwość być z dzieckiem na zajęciach. Zapraszam również na rozmowy indywidualne przez cały rok szkolny.
Co powinni robić rodzice, aby wspomagać rozwój mowy dziecka:
Do dziecka mówmy spokojnie, wyraźnie prostymi zdaniami.
Kiedy dziecko wypowie jakieś słowo, zdanie starajmy się rozszerzyć jego wypowiedź, dodając jakieś inne słowa.
Codziennie czytajmy dziecku jakiś wierszyk czy bajeczkę. Uczmy krótkich wierszyków na pamięć.
Śpiewajmy piosenki – to ćwiczenie językowe, rytmiczne ale i terapeutyczne.
Organizujmy zabawy polegające na dmuchaniu – bańki mydlane, harmonijka ustna, różne piszczałki, gwizdki; można też dmuchać na piłeczki lekkie i cięższe i zdmuchiwać je ze stołu, kanapy itp.
Bardzo ważne jest ćwiczenie paluszków obu rączek, szczególnie palca wskazującego i kciuka, dlatego należy podawać dziecku kredki do malowania i nakłanianie go do rysowania, zamalowywania obrazków, a także zabawy w wydzieranki z papieru, lepienie z plasteliny, ewentualnie „pomaganie” mamie przy robieniu klusek i innych rzeczy z ciasta).
Kiedy rysujemy z dzieckiem, opisujmy co powstaje np. tu oczko kotka, a tu nosek, itp. Bardzo istotne są też zabawy dźwiękonaśladowcze, np. kotek–„miał”, krowa-„mu”, kaczka –„kwa”, itp.
Jeśli dziecko nadal wypija z butelki za pomocą smoczka kaszkę czy mleko – koniecznie musimy je od tego odzwyczaić i to jak najszybciej!
Ważne jest, aby dziecko nauczyło się gryźć i żuć.
Ważne jest, aby dziecko nie ssało smoczka „gryzaka”, zwracajmy również uwagę, aby dziecko nie ssało palca, gdyż następstwem tych niepożądanych zachowań mogą być wady zgryzu, które prowadzą do wad wymowy, np. wymowa międzyzębowa.
Istotne jest też, aby dziecko oddychało nosem, w przypadku, gdy dziecko oddycha ustami, poprośmy pediatrę o ustalenie przyczyny.
Unikajmy zdrobnień i spieszczeń (języka dziecinnego), dziecko bowiem jak usłyszy, tak będzie mówiło.
Nie zmuszajmy dziecka leworęcznego do posługiwania się ręką prawą w okresie kształtowania się mowy, może to być przyczyną np. jąkania.
Zachęcajmy swoje dziecko do mówienia (nie zmuszajmy!), chwalmy za każdy przejaw aktywności werbalnej, dostrzegajmy każde, nawet najmniejsze osiągnięcia, nagradzając je pochwałą.
Unikajmy wszelkich rozmów o dziecku przy dziecku.