Uczniowie klasy V w przedstawieniu "Jaskiniowcy w szkole"
Baśniowe przedstawienia na szkolnej scenie
Na zakończenie innowacji Kurtyna w górę, czyli szkolne spotkania z teatrem uczestnicy projektu zaprezentowali swoje umiejętności aktorskie na szkolnej scenie. Uczniowie klasy wystawili przedstawienie Czerwony Kapturek pod kierunkiem pani Agnieszki Tłuczkiewicz. Można je obejrzeć online na Facebooku szkoły. Uczniowie klasy V przygotowali przedstawienie aktorsko-kukiełkowe Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków pod kierunkiem pani Renaty Kunat. Premierowy występ na żywo obejrzały przedszkolaki naszej szkoły.
W ROLI GRECKICH BOGÓW
PIERWSZAKI W ROLI AKTORÓW W PRZEDSTAWIENIU „CZERWONY KAPTUREK”
Większość dzieci uwielbia zabawę w teatr, czy to jako aktorzy, reżyserzy, czy też mali organizatorzy spektakli teatralnych.
Uczniowie klasy I zaprezentowali się w przedstawieniu „Czerwony Kapturek” na podstawie książki Jana Brzechwy pt: „Bajki Samograjki”.
Podczas przygotowań do spektaklu mali artyści ćwiczyli ruch sceniczny, emisję głosu. Dzieci nie tylko przygotowywały swoje role, ale brały aktywny udział w tworzeniu scenografii oraz kostiumów. Dzięki przedstawieniu oraz próbom uczyły się samokontroli, odpowiedzialności za kolegę, koleżankę szeroko pojętej pracy zespołowej. Ze względu na pandemię uczniowie nie mogli zaprezentować się na żywo przed publicznością szkolną. Został nagrany filmik i zamieszczony na Teamsie.
Poznajemy tajniki charakteryzacji
Kolejne działanie związane z teatrem zostało z realizowane w czasie trwania nauki zdalnej. Uczniowie dowiedzieli się, na czym polega praca poszczególnych pracowników teatru. Bliżej poznali tajniki charakteryzacji oraz specyfikę pracy charakteryzatora. Wcielili się w postać sceniczną. Przygotowali charakteryzację wybranej postaci mitologicznej, oddając poprzez kostium, mimikę oraz ruch charakter postaci.
W roli aktorów w przedstawieniu Jaskiniowcy w szkole
Uczniowie po zdobyciu teoretycznej wiedzy z zakresu teatru przystąpili do działań artystycznych. Była to praca całego zespołu nad przygotowaniem przedstawienia Jaskiniowcy w szkole z okazji Dnia Edukacji Narodowej. Na początku nastąpiło rozpoznanie umiejętności aktorskich uczniów oraz przydział ról. Kilka zajęć przeznaczono na próby z tekstem oraz ruch sceniczny. Uczniowie zaprojektowali własną wizję scenografii. Ze względu na obostrzenia epidemiczne nie mogli zaprezentować się na żywo przed publicznością. Został nagrany filmik .
Pacynki i kukiełki na scenie
W ramach szkolnych spotkań z teatrem uczniowie poznawali teatr kukiełkowy. Obejrzeli przedstawienie kukiełkowe oraz uczestniczyli w warsztatach online, na których zaznajomili się z różnymi technikami wykonania kukiełki lub pacynki, głównych aktorów występujących w tej formie teatralnej oraz sposobami ich animacji. Następnie na zajęciach wykonywali własną postać kukiełkową do przedstawienia aktorsko-kukiełkowego Królewna Śnieżka i siedmiu krasnoludków.
Podczas zajęć związanych z teatrem pierwszoklasiści wykonali kukiełki z drewnianej łyżki. Zostały one zrobione z wielorakich materiałów i przedstawiały przeróżne postaci bajkowe, np. Czerwonego Kapturka, Kopciuszka, króla. Trudno wymienić wszystkie postacie, każda z nich zdumiewa pomysłowością wykonania.
Zanim staliśmy się aktorami
W pierwszych tygodniach realizowania innowacji pedagogicznej Kurtyna w górę, czyli szkolne spotkania z teatrem uczniowie uczestniczyli w cyklu zajęć warsztatowych pod kierunkiem nauczyciela oraz online, zdobywając niezbędną wiedzę do realizacji własnych działań artystycznych. Poznali historię teatru, jego tworzywo, twórców teatru oraz warsztat aktora. Różne techniki dramowe oraz zabawy wyzwoliły w uczniach potencjał twórczy oraz uaktywniły sferę emocjonalną . Na tym poziomie nastąpiło również rozpoznanie umiejętności uczniów oraz integracja grupy.
Dane o innowacji:
Miejsce wdrażania innowacji: Szkoła Podstawowa im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 r. w Kocierzewie Południowym
Autorzy innowacji:
mgr Agnieszka Tłuczkiewicz ,mgr Renata Kunat
Czas realizacji: rok szkolny 2020/2O21
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy I oraz V, którzy uczestniczą w cotygodniowych zajęciach rozwijających.
I. Opis innowacji
Innowacja pedagogiczna „Kurtyna w górę, czyli szkolne spotkania z teatrem” jest propozycją poszerzenia wiedzy o teatrze. Pomysł wprowadzenia innowacji zrodził się w wyniku refleksji nad edukacją teatralną dzieci i młodzieży. Realizuje również założenia programowe przewidziane dla I oraz II etapu edukacyjnego. Nietrudno zauważyć, że nasi uczniowie większość czasu spędzają przed ekranem komputera, telewizora lub telefonu komórkowego. Spektakle teatralne, wizyty w teatrze są dla nich czymś niecodziennym. Postanowiłyśmy więc przybliżyć im to miejsce i przygotować ich do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Uważamy, że obcowanie ze sztuką daje młodemu człowiekowi wiele, nie tylko podnosi poziom wiedzy i kultury ogólnej, ale również kształtuje wrażliwość i ma wpływ na moralne postawy wychowanków. Szkoła podstawowa to pierwszy etap przygotowujący młodego człowieka do uczestnictwa w kulturze. Ważnym wymiarem podejmowanych działań innowacyjnych jest wzbogacenie ucznia w takie wartości jak: wrażliwość, wyobraźnia, aktywność, kreatywność i otwartość. Poprzez działania twórcze całego zespołu, różnorodność form i możliwości jakie stwarza edukacja teatralna pozwala na rozwijanie zainteresowań dzieci zdolnych, nieśmiałych, w których drzemie potencjał twórczy ograniczony obawą, lękiem i poczuciem braku wiary we własne możliwości i umiejętności.
Za najlepszy sposób osiągnięcia zamierzonych celów uznałyśmy szkolny teatr. Podsumowując należy stwierdzić, że innowacja „Kurtyna w górę, czyli, szkolne spotkania z teatrem” wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dzieci i rodziców oraz stwarza możliwość rozwijania zainteresowań uczniów oraz zachęca ich do aktywnego udziału w życiu kulturalnym.
II. Cele innowacji
Nadrzędnym celem innowacji jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju młodego człowieka, przygotowanie go do odbioru sztuki.
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Uczeń:
III. Metody i formy nauczania
Formy pracy
IV. Sposób realizacji
Innowacja będzie realizowana w ramach zajęć rozwijających w formie koła teatralnego. Jest to jednocześnie propozycja rozszerzenia oferty edukacyjnej
szkoły, wyjścia naprzeciw zainteresowaniom uczniów, a tym samym wzbogacenie wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki teatralnej, literackiej i artystycznej.
V. Obszar planowanych zagadnień
VI. Spodziewane efekty Wpływ na ucznia:
Uczeń:
Wpływ na pracę szkoły:
VII. Ewaluacja
Celem ewaluacji jest podnoszenie jakości pracy szkoły oraz ocena
podejmowanych działań. Podczas realizacji innowacji przewidziana jest
ewaluacja bieżąca oraz pojej zakończeniu. Ma ona na celu zdiagnozowanie poziomu efektywności zajęć oraz zaangażowania uczniów.
Ewaluacji podlegać będą:
Narzędzia służące do ewaluacji: