Dane o innowacji:
Miejsce wdrażania innowacji: Szkoła Podstawowa im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 r. w Kocierzewie Południowym
Autorzy innowacji:
mgr Agnieszka Tłuczkiewicz ,mgr Renata Kunat
Czas realizacji: rok szkolny 2020/2O21
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy I oraz V, którzy uczestniczą w cotygodniowych zajęciach rozwijających.
I. Opis innowacji
Innowacja pedagogiczna „Kurtyna w górę, czyli szkolne spotkania z teatrem” jest propozycją poszerzenia wiedzy o teatrze. Pomysł wprowadzenia innowacji zrodził się w wyniku refleksji nad edukacją teatralną dzieci i młodzieży. Realizuje również założenia programowe przewidziane dla I oraz II etapu edukacyjnego. Nietrudno zauważyć, że nasi uczniowie większość czasu spędzają przed ekranem komputera, telewizora lub telefonu komórkowego. Spektakle teatralne, wizyty w teatrze są dla nich czymś niecodziennym. Postanowiłyśmy więc przybliżyć im to miejsce i przygotować ich do aktywnego uczestnictwa w kulturze. Uważamy, że obcowanie ze sztuką daje młodemu człowiekowi wiele, nie tylko podnosi poziom wiedzy i kultury ogólnej, ale również kształtuje wrażliwość i ma wpływ na moralne postawy wychowanków. Szkoła podstawowa to pierwszy etap przygotowujący młodego człowieka do uczestnictwa w kulturze. Ważnym wymiarem podejmowanych działań innowacyjnych jest wzbogacenie ucznia w takie wartości jak: wrażliwość, wyobraźnia, aktywność, kreatywność i otwartość. Poprzez działania twórcze całego zespołu, różnorodność form i możliwości jakie stwarza edukacja teatralna pozwala na rozwijanie zainteresowań dzieci zdolnych, nieśmiałych, w których drzemie potencjał twórczy ograniczony obawą, lękiem i poczuciem braku wiary we własne możliwości i umiejętności.
Za najlepszy sposób osiągnięcia zamierzonych celów uznałyśmy szkolny teatr. Podsumowując należy stwierdzić, że innowacja „Kurtyna w górę, czyli, szkolne spotkania z teatrem” wychodzi naprzeciw oczekiwaniom dzieci i rodziców oraz stwarza możliwość rozwijania zainteresowań uczniów oraz zachęca ich do aktywnego udziału w życiu kulturalnym.
II. Cele innowacji
Nadrzędnym celem innowacji jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju młodego człowieka, przygotowanie go do odbioru sztuki.
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Uczeń:
III. Metody i formy nauczania
Formy pracy
IV. Sposób realizacji
Innowacja będzie realizowana w ramach zajęć rozwijających w formie koła teatralnego. Jest to jednocześnie propozycja rozszerzenia oferty edukacyjnej
szkoły, wyjścia naprzeciw zainteresowaniom uczniów, a tym samym wzbogacenie wiedzy i umiejętności z zakresu sztuki teatralnej, literackiej i artystycznej.
V. Obszar planowanych zagadnień
VI. Spodziewane efekty Wpływ na ucznia:
Uczeń:
Wpływ na pracę szkoły:
VII. Ewaluacja
Celem ewaluacji jest podnoszenie jakości pracy szkoły oraz ocena
podejmowanych działań. Podczas realizacji innowacji przewidziana jest
ewaluacja bieżąca oraz pojej zakończeniu. Ma ona na celu zdiagnozowanie poziomu efektywności zajęć oraz zaangażowania uczniów.
Ewaluacji podlegać będą:
Narzędzia służące do ewaluacji: