W ramach innowacji "Do dobrego wychowania przez książkę" dzieci z grupy Słoneczka uczyły się nakrywać do stołu. Dowiedziały się do czego służy głęboki talerz i czym należy jeść drugie danie. Poznały zasady savoir-vivru przy stole. Dzieciom lekcja bardzo się podobała.
Z wizytą w szkolnej bibliotece.
„Rodzice czytają – dzieci słuchają” polegało na włączeniu do zajęć rodziców, zachęcanie do czytania dzieciom w przedszkolu bajek z zasadami savoi – vivre. Na zajęciach korzystaliśmy z literatury zakupionej w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa, a w szczególności: z serii książek Akademia Mądrego Dziecka, serii książek o Basi, „Co wypanda, a co niewypanda” Aleksandry Cieślak, „Dobre maniery bez tajemnic” Magdy Maciak, serii Dusia i Psinek-Świnek, serii Pucio i wielu innych.
Systematycznie korzystamy z książek zakupionych książek w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa które uczą nas jakie są zasady savoir-vivru. Efekty są widoczne w relacjach przedszkolaków z rówieśnikami oraz pracownikami przedszkola, zachowaniu dzieci na korytarzu, w miejscach takich jak kino czy biblioteka, umiejętności dopasowania stroju do okazji i okoliczności – ubiór galowy, a także ogromna samodzielności i kulturze podczas spożywania posiłków.
Słoneczka każdego dnia uczą się słów „Proszę”, „Dziękuję”, „Przepraszam” oraz dlaczego tak się należy zachowywać. Kiedy należy tych słów używać. „Dzień dobry” i „Do widzenia” już prawie każdemu przedszkolakowi udało się zapamiętać kiedy i dlaczego trzeba użyć tych słów.
Każda uroczystość szkolna to okazja aby pięknie, galowo się ubrać. Przed każdym takim dniem rozmawiamy dlaczego tak należy postąpić. I tu słoneczka zdają egzamin na 5 z plusem.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM W SZKOLE PODSTAWOWE BOHATERÓW WALK NAD BZURĄ 1939 ROKU W KOCIERZEWIE POŁUDNIOWYM
Na podstawie:
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2021 poz. 1082)
Statut Szkoły Podstawowej im. Bohaterów walk nad Bzura 1939 roku w Kocierzewie Południowym
Uzasadnienie potrzeby wprowadzenia zmian
Savoir – vivre, czyli sztuka dobrego wychowania jest umiejętnością, której uczymy się przez całe życie. Dobre maniery u dzieci to wyraz kultury, ogłady i dobrego wychowania. Niektórzy rodzice zaczynają uczyć zasad dobrego wychowania dopiero kilkulatków. Nauczenie dobrych manier przedszkolaka, który nie mówił wcześniej „proszę" i „dziękuję” lub nie umiał zachować się przy stole, może być sporym wyzwaniem. Dlatego warto pamiętać, że im wcześniej zacznie się uczyć dzieci dobrego wychowania, tym szybciej one je sobie przyswoją. Dobrych manier powinien bowiem przestrzegać każdy – niezależnie od wieku. Dlaczego więc nie zacząć tej nauki możliwie jak najszybciej, już od najmłodszych lat?
Dlatego my zaczynamy już od najmłodszej grupy w przedszkolu – od 3 latków. Nasi podopieczni w trakcie zabaw, zajęć dydaktyczno-wychowawczych, podczas spożywania posiłków będą uczyć się i poznawać zasady dobrego wychowania, zwyczaje towarzyskie
i reguły grzecznościowe. Proces kształtowania nawyków kulturalnego zachowania odwołuje się do konkretnych przykładów ze świata dziecięcego, dzięki czemu zasady savoir – vivre staną się przedszkolakom bliższe i bardziej zrozumiałe.
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
Zasady innowacji
Innowacja „Do dobrego wychowania przez książkę” będzie realizowana przez przedszkolaków z grupy „Słoneczka” w roku szkolnym 2022/2023. Będzie bazowała na programie wychowania przedszkolnego Wydawnictwa MAC Edukacja autorstwa: Wiesławy Żaby – Żabińskiej, Wioletty Majewskiej i Renaty Paździo.
Metody i formy pracy z uczniami:
Sposób realizacji:
Realizując zamierzone cele będziemy również korzystać z gier, układanek, plansz tematycznych, zestawu plastikowych naczyń i sztućców wykorzystywanych do praktycznej nauki nakrywania do stołu, a także z materiałów przygotowanych samodzielnie.
Nauka savoir – vivru będzie odbywała się poprzez zabawy ruchowe, układy piosenek
z pokazywaniem oraz nauką wierszyków.
Obszar planowanych zagadnień.
Tematyka zajęć prowadzonych w ramach innowacji „Do dobrego wychowania przez książkę” odnosi się do zakresu wymagań zawartych w programie wychowania przedszkolnego. Zarówno tematyka zajęć, jak i lista zaplanowanych działań mają charakter otwarty i mogą ulec zmianie w zależności od potrzeb i zainteresowań przedszkolaków.
Korzyści dla uczniów i rodziców:
Korzyści dla nauczyciela i szkoły:
Ewaluacja innowacji będzie realizowana pod koniec roku szkolnego, a narzędziem będzie rozmowa z rodzicami na zebraniu oraz ankieta. Ponadto na bieżąco prowadzona będzie obserwacja pracy, zaangażowanie i postępy przedszkolaków podczas zajęć. Pod koniec roku szkolnego, po analizie ankiet i rozmów z rodzicami zostanie napisane sprawozdanie
z realizacji innowacji pedagogicznej.