Strona główna - Szkoła Podstawowa im. Bohaterów walk nad Bzurą 1939 roku w Kocierzewie Południowym

Zwiększ kontrast napisów na stronie
Zwieksz rozmiar napisów na stronie
  • Aktualności
    • Aktualności
    • Innowacja pedagogiczna "Kurtyna w górę, czyli, szkolne spotkania z teatrem"
    • Innowacja pedagogiczna "W świecie robotów"
    • Innowacja pedagogiczna „Zaprogramuj swój świat – przez zabawę do wiedzy.”
    • Innowacja pedagogiczna „Pomagać, to obowiązek czy satysfakcja”?
    • TURNIEJ ZIELONOŚWIĄTKOWY
  • O szkole
    • O szkole
    • Kadra
    • Uczniowie
    • Kalendarz roku szkolnego
    • Biblioteka
  • Dokumenty
    • Dokumenty
    • Pliki do pobrania
  • Projekty w naszej szkole
    • „Zdalna Szkoła – wsparcie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej w systemie kształcenia zdalnego”
    • Program rządowy "Aktywna tablica"
    • Bieg po zdrowie
    • Dopalaczom mówimy STOP!
    • Wielka Mapa Polski
    • Program dla szkół
    • Trzymaj formę
    • Projekt ekologiczny "Cicha woda brzegi rwie"
    • Kod do przyszłości
    • "Inwestycja w sukces-podniesienie standartów nauczania w Szkole Podstawowej
    • Młodzi Kocierzewiacy na Ekologicznym Szlaku
    • EKOPRACOWNIA-SZKOŁA PODSTAWOWA
    • Kreatywny Kocierzew
    • EKOPRACOWNIA-GIMNAZJUM
    • "Od malucha do zucha"
    • "Od indywidualizacji do samorealizacji"
    • Szkatułka wiedzy i umiejętności
  • Galeria
  • Kontakt
  • Logopeda
    • Logopeda
    • Warsztaty logopedyczne dla rodziców
    • Informacje dla rodziców
    • Zadania logopedy szkolnego
    • Przyczyny zaburzeń mowy
    • Skutki wad wymowy
    • Wskazówki dla rodziców
  • Pedagog
    • Pedagog
    • Dla rodziców
    • Dla uczniów
    • Kącik emocji
  • Osiągnięcia
  • Sport
  • Biblioteka
    • Biblioteka
    • Narodowe Czytanie Nowel
    • "Spotkania z książką"
  • Platforma Teams
    • Platforma Teams
    • Pliki do pobrania
  • Przedszkole
  • COVID-19
  • RODO
  • Deklaracja dostępności

Galeria

Innowacja pedagogiczna „Pomagać, to obowiązek czy satysfakcja”?

 

 

Udzielamy pierwszej pomocy


Uczniowie nabywali umiejętności udzielania pierwszej pomocy osobom poszkodowanym. Najpierw wysłuchali informacji teoretycznych. Ratownik omawiał sytuacje, w których szybka pomoc jest konieczna. Są to m.in. omdlenia, zasłabnięcia. Następnie odbywały się zajęcia praktyczne. Dh. Aleksander Rześny pokazywał w jakiej pozycji należy ułożyć poszkodowanego- jest to pozycja boczna ustalona. Objaśniał czynności, które trzeba wykonać przed przystąpieniem do sztucznego oddychania. Bardzo ważnym elementem jest prawidłowe wykonanie resuscytacji. Druga część zajęć była poświęcona działaniom praktycznym. Młodzież ćwiczyła sztuczne oddychanie na fantomie, a później na sobie. Zdobyte wiadomości i umiejętności uczniowie wykorzystywali w konkretnej „symulowanej” sytuacji.

 

 

Zbiórka dla Domu Dziecka w Strobowie


Młodzież klas: V a i VI b razem z nauczycielkami: mgr Teresą Gajek i mgr Beatą Rześną zbierała dary dla Domu Dziecka w Strobowie. Darczyńcami byli: uczniowie ,rodzice, grono pedagogiczne Szkoły Podstawowej w Kocierzewie Południowym. Przynoszono przeważnie artykuły chemiczne oraz słodycze. Wszyscy chętnie dostarczali: proszki do prania, szampony, mydełka, żele pod prysznic oraz inne środki czystości. Zebrane dary zostały przekazane 29.01.2019r., na ręce pracowników Domu Dziecka w Strobowie. Dla uczniów była to niezwykła lekcja, która uczy wrażliwości na krzywdę ludzką oraz tego, że drugiego człowieka należy dostrzegać i nie można go zostawić bez pomocy.

 

 

Pomoc w mojej wyobraźni

 

Dzisiaj, na zajęciach z innowacji, uczniowie wcielili się w artystów- malarzy. Temat brzmiał: „Jak wyobrażam sobie pomoc drugiemu człowiekowi”? Podzielili się na grupy i rozpoczęli pracę. Najpierw przeprowadzili burzę mózgów na temat różnych form pomocy, później wybrali najlepszy pomysł i przystąpili do pracy. Na kartonach rysunkowych zostały przedstawione, w formie plakatu, najskuteczniejsze sposoby pomocy potrzebującym. Praca przebiegała sprawnie, uczniowie doskonalili umiejętność współpracy w grupie, podejmowania i odpowiedzialności za podjęte decyzje. Powstały niezwykle artystyczne plakaty.

 

 

Odwiedzamy straż pożarną


Uczniowie klas: Va i VIb wraz z opiekunkami: mgr Teresą Gajek i mgr Beatą Rześną, mgr Urszulą Bogucką w dniach: 9.11.2018r i 16.11.2018r. gościli w Państwowej Straży Pożarnej w Łowiczu. Wzięli udział w zajęciach edukacyjnych „Ognik”, prowadzonych przez zawodowych strażaków.
Uczestnicy zapoznali się z zawodem strażaka, uczyli się obsługiwać gaśnice, poznawali znaki ewakuacyjne i p-poż.
Ćwiczyli w jaki sposób poprawnie zgłosić pożar lub inne zdarzenie, aby dostarczyć niezbędnych informacji przyjmującemu zgłoszenie. Obejrzeli stanowisko dowodzenia, ćwiczyli umiejętność ewakuacji z zadymionych pomieszczeń. uczyli się obsługi defibrylatora i ćwiczyli udzielanie pierwszej pomocy na fantomie. Poznali wyposażenie wozu bojowego.
Była to niezwykła wizyta, która dostarczyła uczniom cennych wiadomości i umiejętności, które mogą uratować komuś życie.

 

 

 

Pomagamy rannym!!!


Nadszedł czas, aby wiadomości teoretyczne wykorzystać w praktyce. Znów odwiedzili nas ratownicy ZHP dh. Aleksander Rześny i dh. Katarzyna Szabłowska. Na dzisiejsze zajęcia uczniowie przynieśli misie i jeśli ktoś miał, to również bandaże. Część bandaży przygotowały opiekunki innowacji.
Na początku zajęć dh. Aleksander Rześny omówił wyposażenie apteczki. Następnie przystąpiono do działań praktycznych. Ponieważ misie lubią samotne wędrówki, nabawiły się różnych ran. Zadaniem uczniów było umiejętne zabandażowanie skaleczonych części, misiowych ciał. Młodzież wykazała się niezwykłą umiejętnością ratowniczą w kwestii opatrywania urazów.
Następnie przystąpiono do ćwiczeń na sobie. Uczniowie bandażowali urazy powstałe w różnych miejscach: kończyny górne, dolne, głowa. Była, to nie tylko nauka, ale również świetna zabawa.

 

 

Zajęcia z innowacji pedagogicznej rozpoczęte!


W roku szkolnym 2018/2019 w klasach: Va i VIb jest realizowana innowacja pedagogiczna związana z pomocą innemu człowiekowi, której celem jest uwrażliwienie na krzywdę oraz przygotowanie uczniów do udzielania pomocy potrzebującym.
Elementy innowacji są realizowane podczas zajęć lekcyjnych oraz jako zajęcia dodatkowe, aby wzbogacić formy działalności dydaktyczno - wychowawczej, uatrakcyjnić lekcje, pobudzić do aktywności i kreatywności uczniów.
Autorkami są: mgr Teresa Gajek i mgr Beata Rześna.
Z innowacją zostali zapoznani uczniowie oraz ich rodzice. Propozycja pracy metodami aktywnymi została przyjęta entuzjastycznie przez uczniów oraz ich rodziców.
Poza spotkaniem organizacyjnym, we wrześniu, odbyły się zajęcia przeprowadzone przez ratowników ZHP: dh. Aleksandra Rześnego i dh. Katarzynę Szabłowską.
Ratownicy przekazali młodzieży niezbędne informacje na temat udzielania pomocy poszkodowanym. Na następnych zajęciach wiedza zostanie wykorzystana w praktyce.

 

 


Innowacja pedagogiczna „Pomagać, to obowiązek czy satysfakcja”?

 

Metryczka:
szkoła: Szkoła Podstawowa w Kocierzewie Południowym
adresaci: uczniowie klasy VI b i Va
autorzy innowacji: mgr Beata Rześna, mgr Teresa Gajek
realizatorzy innowacji: mgr Beata Rześna, mgr Teresa Gajek
termin realizacji : rok szkolny 2018/2019
zajęcia będą prowadzone w ramach lekcji języka polskiego w kl. Va i VI b, g.z.w, oraz jako zajęcia dodatkowe po 1 godz. tygodniowo w kl. V a i VI b
Wstęp:
Każdy w swoim życiu doświadczył urazu, przemocy, niepowodzenia, krzywdy. Były to sytuacje, które pozostawiały uraz w psychice młodego człowieka, ale bardzo często dzięki zaangażowaniu osób posiadającej umiejętności i wiadomości na temat różnych form pomocy, można złagodzić skutki zdarzenia. Celem innowacji jest uwrażliwienie na krzywdę oraz przygotowanie uczniów do udzielania szeroko pojętej pomocy, w oparciu o prowadzone przez cały rok zajęcia. Elementy innowacji będą realizowane podczas zajęć lekcyjnych oraz jako zajęcia dodatkowe, aby wzbogacić formy działalności dydaktyczno- wychowawczej, uatrakcyjnić zajęcia, pobudzić do aktywności i kreatywności uczniów mające na celu poprawę jakości pracy szkoły oraz promocję placówki w środowisku lokalnym. Będą one miały charakter zarówno teoretyczny jak i praktyczny. Nauczyciele nawiążą współpracę z Harcerskim Klubem Ratowniczym, policją oraz strażą pożarną w Łowiczu, domem dziecka, organizacjami zajmującymi się pomocą humanitarną, GOPS-em, mgr Urszulą Bogucka – nauczycielem- specjalistą d.s bhp, rodzicami. Harcerze, policjanci i strażacy przeprowadzą praktyczne zajęcia z dziećmi, które dotyczyć będą udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej w sytuacjach zagrażających życiu i bezpieczeństwu. Nauczyciele zaś przygotują pogadanki teoretyczne z zastosowaniem prezentacji multimedialnych i innych metod aktywizujących dzieci, a także elementy innowacji będą realizować na zajęciach lekcyjnych. Podczas zajęć korzystać będziemy z fantoma, środków opatrunkowych i innych materiałów potrzebnych do prowadzenia zajęć. Planowane są wycieczki do siedziby Straży Pożarnej, Policji Nabyte umiejętności uczniowie zaprezentują społeczności szkolnej, rodzicom, władzom gminy podczas: konkursów, klasowych spotkań, scenek sytuacyjnych, artykułów w gazetce szkolnej, zostaną wykonane broszurki, gazetka ścienna, informacje z realizacji zadań będą zamieszczane na stronie internetowej szkoły.

 

CELE GŁÓWNE:

1. Poszerzenie wśród uczniów wiedzy o różnorodnych zagrożeniach i ich skutkach,
2. Umiejętność prawidłowego udzielania pierwszej pomocy
3. Uwrażliwienie na zło, krzywdę oraz umiejętność udzielenia pomocy w różnych sytuacjach życiowych
4. Kształcenie umiejętności zachowania się w sytuacjach kryzysowych
5. Umiejętność współdziałania w grupie, szybkie podejmowanie decyzji,
6. Umiejętne wykorzystywanie w praktyce wiedzy zdobytej na różnych przedmiotach i sytuacjach życiowych

 

Cele szczegółowe:
Uczeń:

  •  kształtuje potrzebę dbania o własne zdrowie i życie
  • zachowuje się bezpiecznie w różnych sytuacjach np.: na drodze, w czasie zabaw i gier,
  • zna podstawowe pojęcia z zakresu ratownictwa,
  • nabywa umiejętności niezbędnych przy udzielaniu pierwszej pomocy,
  • potrafi zawiadomić odpowiednie służby ratownicze,
  • kształtuje potrzebę gotowości niesienia pomocy innym,
  • poznaje instytucje i organizacje ratujące życie i zdrowie człowieka,
  • poznaje organizacje zajmujące się różnymi formami pomocy: materialna, psychologiczna …
  • zna pojęcia humanizm, humanitaryzm i potrafi stosować je w życiu codziennym.
  • Odróżnia dobro od zła i umie dokonać wyboru,
  • zna numery alarmowe, potrafi zgłosić wypadek i przeprowadzić rozmowę z pogotowiem ratunkowym,
  • rozumie, że udzielenie pierwszej pomocy daje szansę przeżycia ,wie jak udzielić pomocy
  • wie, jak położyć poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej,
  • zna sposób ułożenia poszkodowanego przed wykonaniem resuscytacji,
  • potrafi prawidłowo wykonać sztuczne oddychanie
  • potrafi powiedzieć, co to jest łańcuch przeżycia,
  • ćwiczy wszystkie poznane czynności
  • wie, co znajduje się w apteczce pierwszej pomocy,
  • wie, do czego służą opatrunki gazowe, bandaże różnej szerokości, plastry z opatrunkiem, chusty trójkątne i potrafi ich użyć w odpowiedniej sytuacji,
  • umie opatrzyć niewielkie skaleczenie, potrafi założyć prosty opatrunek
  • zna przyczyny (najczęściej występujące) krwawienia z nosa,
  • wie, jak postępować przy oparzeniach, udarach słonecznych itp…
  • potrafi właściwie zachować się w przypadku własnego krwawienia,
  • potrafi zachować się podczas spożywania posiłku, tak aby nie doszło do zadławienia,
  • utrwala i wykorzystuje podczas działań praktycznych zdobyte wiadomości i umiejętności

 

METODY PRACY

  •  pogadanka,
  • dyskusja,
  • obserwacja,
  • pokaz,
  • prezentacja multimedialna,
  • drama,
  • gry i zabawy,
  • działania praktyczne,
  • drzewko decyzyjne,
  • scenki rodzajowe

 

FORMY PRACY

  • indywidualna,
  • zbiorowa, grupowa,
  • w parach

 

TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Instytucje związane z ratowaniem życia, telefony alarmowe, podstawowe słownictwo, np. ratownik, poszkodowany, łańcuch przeżycia.
2. Korzystanie z telefonów alarmowych, prowadzenie rozmowy z dyspozytorem – zajęcia praktyczne
3. Działalność wolontariacka – spotkanie z wolontariuszami
4. Układanie poszkodowanego w pozycji bocznej ustalonej, sposób ułożenia poszkodowanego przed wykonaniem resuscytacji, oddechy ratownicze, udrażnianie dróg oddechowych, miejsce ucisku.
5. Ćwiczenia praktyczne z fantomem.
6. Dorosły a dziecko- autorytet czy idol
7. Różne formy przemocy i jak sobie z nimi radzić?
8. Ciekawe pomysły na spędzanie wolnego czasu
9. Spotkanie z policjantem – jak zachować się, gdy jesteśmy świadkami wypadku?
10. Rany małe i duże – sposoby opatrywania.
11. Ćwiczenia praktyczne – bandażujemy siebie i kolegów.
12. Krwotoki z nosa, udławienia – jak im zapobiegać i radzić sobie gdy się wydarzą.
13. Pomagamy jak Syzyf
14. Ogień i oparzenia – spotkanie ze strażakiem.
15. Walka dobra ze złem „Opowieści z Narnii”
16. Co już wiemy i co umiemy – prezentacja nabytych umiejętności.

 

KONKURSY:

  • konkurs na najlepszy zespół ratowniczy
  • konkurs na plakat „Pomagamy ...”

 

POMOCE DYDAKTYCZNE:

  • fantom
  • środki opatrunkowe
  • komputer
  • rzutnik
  • kartony rysunkowe.
  • farby

EWALUACJA:

  • obserwacja postępów uczniów podczas zajęć,
  • testy wiadomości,
  • udział w konkursach szkolnych i pozaszkolnych,
  • informacja zwrotna od rodziców i dzieci,
  • pokaz praktyczny

 

Podsumowanie
W czasie zajęć uczniowie zdobędą nową wiedzę i umiejętności z zakresu niesienia pomocy. Poszerzą i zweryfikują już posiadane wiadomości. Dowiedzą się jakie niebezpieczeństwa mogą spotkać ich w życiu codziennym i jak należy wówczas reagować. Uczestnicy zajęć będą oglądać filmy instruktażowe, grać w gry edukacyjne, ćwiczyć na fantomie resuscytację krążeniowo – oddechową. Będą „na sobie” ćwiczyć zakładanie prostych opatrunków, właściwe ułożenie poszkodowanego po omdleniu bądź wypadku.
Podczas innowacji będą realizowane zadania wolontariatu.
Na zakończenie zajęć zostanie przeprowadzony test sprawdzający wiedzę i umiejętności z zakresu udzielania pierwszej pomocy. Ponadto uczniowie wraz z rodzicami wezmą udział w scenkach ukazujących różne wypadki. Rodzice będą poszkodowanymi, zaś uczniowie udzielą im pierwszej pomocy. Wyłonimy najlepszy zespół ratowniczy, który otrzyma nagrodę rzeczową.
Wszyscy uczestnicy innowacji otrzymają koszulki z nadrukiem: „POMAGAMY”
W pracy zostały wykorzystane teksty literacie zawarte w podręcznikach do języka polskiego w kl. Va i kl. VI b oraz problematyka lektur szkolnych.

 

Aktualności
Aktualności Innowacja pedagogiczna "Kurtyna w górę, czyli, szkolne spotkania z teatrem" Innowacja pedagogiczna "W świecie robotów" Innowacja pedagogiczna „Zaprogramuj swój świat – przez zabawę do wiedzy.” Innowacja pedagogiczna „Pomagać, to obowiązek czy satysfakcja”? TURNIEJ ZIELONOŚWIĄTKOWY

Kontakt

Kocierzew 103

99-414 Kocierzew
468384826
spkocierzew@op.pl

Aktualności

  • Konkursy z projektu ekologicznego „Czysto wszędzie, ładnie wszędzie”
  • Dzień Dziecka w przedszkolu
  • Kartka dla Mamy!
Zobacz więcej...

Galeria

Odwiedź również:

Odwiedzin

Odwiedzin 9999
Stworzone przez pl.mfirma.eu